Saturday, January 16, 2010

ISU KALIMAH ALLAH. AGENDA SIAPA?

Tiba-tiba isu kalimah Allah mencuri perhatian. Dibesar-besarkan dan di highlight sedemikian rupa. seluruh media arus perdana seakan memprojekkan besarnya isu ini. Tidak boleh berkompromi dan ada kaitan dengan aqidah.

Persoalan yang perlu dibangkitkan, apa sebenarnya isu kalimah Allah ini? Walaupun betul Allah adalah kalimah suci dan milik tuhan bagi umat Islam, tetapi benarkah ia menyebabkan aqidah umat Islam gugur kalau digunakan oleh penganut agama lain? Adakah benar ada dalil mengharamkan kalimah Allah dugunapakai oleh penganut agama Samawi? kalau begitu mengapa tiada tindakan kepada pemimpin DAP yang bercakap dengan ayat Qur'an dan hadis Nabi SAW? Ramai juga orang-orang cina dan India yang bukan beragama Samawi di Kelantan dan Kedah yang boleh bercakap InsyaAllah, Alhamdulillah, dan lain-lain.

Tiba-tiba UMNO bercakap untuk mempertahankan kalimah Allah. Seolah-olah merekalah juara dalam mempertahankan aqidah umat. Pelik juga. Saya boleh mengaku UMNO memang juara bab spin isu. Mereka juara dalam mempolitikkan isu, kerana mereka ada media rasmi negara. Jadi kalau UMNO beria-ia sehingga menggunakan radio IKIM dan Televisyen termasuk pihak Mufti dan Jabatan Agama Islam, bukankah ia ada agenda tersembunyi?

Is kalimah Allah ini dikaitkan dengan akidah, sementara sepihak lagi berhujah sebagai dakwah. Ia aqidah umat atau dakwah kepada non Muslim? PAS sendiri tidak meletakkan hukum haram terus kerana ada hukum yang membolehkan, asal jangan menyelewengkan tujuan kalimah tersebut.

Kalau ia boleh menyebabkan murtad, kalau begitu banyak kes murtad dalam negara ini akibat dari penyalahgunaan kalimah Allah ke? Aisyah Bukhari yang murtad adalah seorang yang fasih dan hafaz beberapa surah Al Qur'an. Dan sebelum ini ramai yang murtad tanpa heboh isu kalimah Allah pun.

Kalau UMNO juara aqidah umat, mengapa mereka tidak bangkit pertahankan beberapa pelajar yang ditangkap dan dibuang sekolah kerana memakai serban? Mengapa tidak dibela siswi yang memakai purdah yang dibuang kolej. Mengapa tidak mempertahankan rumah-rumah Allah (masjid) yang dirobohkan di Terengganu dan Selangor sedikit masa dulu. Banyak kes murtad dalam nega aini sejak berpuluh tahun dahulu, pernah tengok puak-puak UMNO berdemo membantah kes murtad? Mengapa bila Anwar Ibrahim mahu memindahkan kes liwatnya ke Mahkamah syariah dan menghukum qazaf kepada Saiful UMNo berdiam diri, kalau tidak membantah pun! banyak lagi isu aqidah yang berlegar dalam negara kita, tetapi UMNO duduk diam, bila isu kalimah Allah muncul UMNO menelnting. UMNO mengaji Islam tak?

Tiba-tiba dan Sabah dan Sarawak dibenarkan menggunakan kalimah Allah di gereja / pihak kristian. Boleh pula? UMNO mengaji hukum dan uruf ke? Pelik sungguh. Takde pula juak-juak UMNO di Sabah berdemo nak mengharamkan kalimah Allah digunakan oleh gereja. UMNO Sarawak pun diam semacam je.

Saya nampak isu ini adalah mainan pihak tertentu (kalau tidak UMNO) sebagai usaha untuk memancing undi orang Melayu. Dan bila umat Islam berada dalam keadaan emosional yang tinggi, tiba-tiba ada kes bakar gereja. Bukan satu atau dua tetapi telah mencecah hampir sepuluh gereka dirosakkan. Nanti skripnya diolah sama seperti Operasi Lalang tahun 1988 dulu. Orang Melayu marah, bangkit dan turun ke jalan raya. Kesannya nanti, pimpinan PAS ditangkap dan masuk ISA. Mereka hendak begitulah akibatnya. Mujurlah kecerdikan pimpinan PAS menafikan kehendak UMNO. Saya tidak boleh bayangkan bagaimana agaknya ahli-ahli PAS dikerah turun ke jalanraya. Berpuluh ribu ramainya seperti demo ISA, BERSIH dan PPSMI tempohari.

Serampang dua mata mereka ialah supaya umat Melayu nampak UMNO pembela Melayu dan Islam. PAS pula dilabel tunduk kepada DAP. Dibesar-besarkan gambar Tok Guru lawat gereja dan hulurkan simpati. PAS dianggap telah menjual prinsip perjuangannya, terlalu liberal, takut kepada non Muslim dan lain-lain lagi.

Walaupun undi dan dokongan bukan Islam pada PAS agak solid dalam isu ini, tetapi mereka mahu memecahkan sokongan orang Melayu. Akhirnya PAS dianggap sama macam UMNO, ataupun UMNO adalah juara Islam. Inilah jarum halus yang perlu kita teliti, bukan isu kalimah Allah sebagai perisai UMNO, kerana UMNO sejak dulu hingga kini bukan hendak berjuang atas dasar aqidah islamiyyah, tetapi sanggup mempolitikkan apa sahaja demi survival diri mereka. Kesian UMNO....

No comments: