Monday, August 2, 2010

HUKUMAN HUDUD LEBIH SESUAI UNTUK PEROGOL KANAK-KANAK”

KENYATAAN MEDIA
DEWAN PEMUDA PAS WILAYAH PERSEKUTUAN

(2 Ogos 2010)

Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) mencadangkan kerajaan agar mengenakan hukuman hudud ke atas perogol kanak-kanak agar keadilan dapat ditegakkan dan bagi mengelakkan masalah jenayah seksual ke atas kanak-kanak dapat diatasi. DPPWP berpendapat, cadangan Karpal Singh yang mahu kerajaan meminda Seksyen 376 Kanun Keseksaan agar perogol kanak-kanak boleh dikenakan hukuman mati mirip dengan pelaksanaan hukuman hudud yang disyariatkan Islam.

Dalam konteks ini, DPPWP bersetuju dengan cadangan Karpal Singh dan Dr Chua Soi Lek yang mahukan hukuman yang lebih berat. Mengikut Seksyen 376 (2) (e), Kanun Keseksaan, hukuman bagi kesalahan merogol kanak-kanak berusia 12 tahun ke bawah ialah penjara tidak melebihi 30 tahun dan sebatan. DPPWP berpendapat, hukuman seperti ini terlalu ringan, ketinggalan zaman dan hanya menjadi bahan ketawa penjenayah.

DPPWP percaya pelaksanaan hukuman hudud mampu mencegah bukan setakat jenayah rogol kanak-kanak bahkan semua jenayah yang lain. Ini kerana hukuman hudud dan qisas telah termaktub dalam al Quran dan Sunnah Nabi Muhammad saw sebagai sebahagian dari syariat Islam. Ternyata umat Islam terdahulu berjaya kerana mengamalkan hukum Islam ini. Hukuman hudud lebih berkesan dan realistik dengan suasana semasa.

Pelaksanaan hukuman hudud bukanlah suatu kezaliman. Ia mampu memberi ingatan keras kepada pelakunya serta memberi keinsafan dan kesedaran kepada masyarakat yang menyaksikannya. Yang penting semua pihak akan mendapat keadilan sama ada mangsa ataupun pelakunya. Lebih dari itu setiap ahli masyarakat akan sentiasa beringat-ingat agar tidak melakukannya pada masa hadapan!

Disediakan oleh

MOHAMAD SUHAIMI BIN ABDUL AZIZ
Pemangku Naib Ketua
Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan

No comments: