Tuesday, December 7, 2010

SETELAH SEKIAN LAMA, BARU KINI KHIR TOYO DIDAKWA?

Setelah sekian lama, barulah kini Dato' Seri Dr Khir Toyo didakwa di mahkamah. Seingat saya, Ahamd Lutfi Othman, Editor Harakah telah lama membongkarkan kes rasuah Khir Toyo, namun kini barulah ianya di bawa ke mahkamah?

Mengapa sebegitu perlahan pendakwaan apabila melibatkan pemimpin UMNO-BN? Apa muslihat Gani Patail selaku Peguam Negara? sebenarnya berpuluh lagi kes rasuah yang dilaporkan, tetapi hanya kes ini sahaja yang sangkut.

Kita mengharapkan agar kes ini benar-benar dibicarakan secara tuntas dan telus. Jangan jadi seperti kes Tan Sri Kasitah Gaddam dan Eric Chia yang terlepas. Harapnya kes beliau dan Dr Ling Liong Sik mampu meyakinkan rakyat bahawa SPRM benar-benar bebas dari pengaruh politik.

Apakah mungkin juga monsoon pilihanraya membuatkan DS Khir Toyo 'dimangsakan' untuk seketika. Yang bakal dijulang rakyat adalah ketelusan Najib membanteras rasuah. Walhal kesnya sendiri (melibatkan Altantuya) masih belum selesai. Lepas pilihanraya nanti, selamatlah Khir Toyo. Sebagai rakyat, mari kita teropong peristiwa ini satu persatu, dan saksikan drama menarik lakonan BN. Saksikanlah benar-benarkah BN membanteras rasuah, atau sekadar kelabui mata rakyat agar dilihat parti yang anti rasuah menjelang pilihanraya...

No comments: