Wednesday, November 12, 2008

PEMILIHAN UMNO JADI PASAR LELONGAN!

Hampir 192 bahagian UMNO seluruh negara telah mengadakan Mesyuarat Agungnya. Tradisi UMNO, mewariskan kekayaan buat pendokongnya. Itu ungkapan biasa yang kita dengar.

Di dalam media, tidak ada yang insiden memburukkan berlaku melainkan pergaduah "biasa" di peringkat bahagian. Biasalah media menutup semua ruang kebebasan maklumat rakyat. Hakikat yang berlaku sebenarnya lebih jauh dari apa yang kita gambarkan. UMNO kini bukan wadah perjuangan umat Melayu, tetapi kini dah menjadi perjuangan perut orang-orang Melayu tertentu!

Pendedahan MSO (Mohd Sayuti Omar) benar-benar memeranjatkan kita. Sebenarnya tidak terperanjat sangat kerana tahu budaya UMNO.

Apa tidaknya, menurut sumber saya, di bahagian tertentu seperuk kampung yang jauh dari kota, pemilihan UMNO peringkat cawangan sahaja, seorang perwakilan boleh mendapat habuan sebanyak RM 500.00. Itu peringkat cawangan, jawatan nak direbut pun Ketua Cawangan. Apa sangat lah Ketua Cawagan!Itu baru seorang calon, kalau ada dua tiga calon, ketua, tiga calon naib ketua, berapa habuan. Tidak jejak RM 3,000?

Maka yang paling banyak "masyuk" yang akan menang. Di peringkat bahagian pula, sesetengah calon Ketua Bahagian melabur sehingga RM 40,000 - RM 50,000. Untuk seorang perwakilan, diberi RM500 - RM 1000. Kalau hadir sebanyak 100 orang, cuba anda bayangkan! Ada cerita seorang calon Ketua Pemuda Bahagian yang hilang bisnes stesen minyak kerana kalah dalam pertandingan Ketua Pemuda Bahagian dan lebur dek melabur perwakilan.

Cuba bayangkan, bagaimana nantinya pemilihan di peringkat Pusat. Berapa agaknya seorang perwakilan dapat? Saya dikhabarkan seorang perwakilan boleh dapat habuan biasa RM 50,000 untuk sekali Persidangan Agung UMNO. Agaknya berapa habis untuk calon Naib-Naib Presiden? Kalau seorang perwakilan diberi RM 1,000 - RM5,000 bayangkan ada 7 calon Naib Presiden melakukan kerja yang sama. Belum masuk calon Timbalan Presiden, pasti ghanimah nya lagi besar. Kesimpulannya, siapa nak kaya instant, jadilah perwakilan UMNO ke Persidangan UMNO nanti.

Keseluruhannya, kita nampak, beginilah budaya UMNO. Dengan duit mereka menghidupakn parti, membangkitkan sokongan, mengarahkan petugas dan dengan duit mereka perjatuhkan kawan. Kerana itu UMNO sudah tidak layak untuk terus memimpin Malaysia.

Inilah faktor sebab apa mereka sanggup bergolok bergadai dengan istilah manis bahasa "menawarkan diri bertanding" atau "setelah mendapat persetujuan akar umbi" untuk rebut jawatan. Kerana dibelakang jawatan Ketua UMNO Bahagian, ada projek berjuta menunggu. Saya difahamkan, Ketua UMNO Bahagian lebih berkuasa dari Pegawai Daerah. Ditangannya kelulusan Projek. Projek pula biasanya Kelas A atau B. Sebab itu, pernahkah kita jumpa Ketua Bahagian UMNO papa kedana, miskin merempat?

Kalau jadi MT UMO pula, habuannya pula pasti Menteri. Jadi Menteri UMNO samalah beri lombong wang pada mereka. Jadi Naib Presiden dapat jadi Ketua Menteri atau Menteri Kanan. Ketua Sayap (Pemuda, Wanita dan Puteri) automatik akan dilantik jadi Menteri.

Lucunya UMNO ni, pemimpin nya di depan rakyat melaungkan slogan "Berjuang Untuk Bangsa" "Berjuang Membela Bangsa". Sedangkan bangsa mereka sendiri menjadi bangsat, hidup merempat tak bertanah, mereka pula kaya raya. Mereka meminta kita berjimat cermat kerana negara gawat, tetapi mereka berjoli sakan. Hidup mewah melimpah ruah tujuh keturunan, sedangkan anak cucu kita tak cukup makan.

Buat anda yang masih sayangkan UMNO, atau masih belum kenal pemimpin UMNO, masihkah mahu pertahankan UMNO? Fikirkanlah.

No comments: