Tuesday, December 2, 2008

KETUANAN MELAYU : SUDAH SAMPAI MASANYA DIGANTI DENGAN KETUANAN ISLAM.

Dua tiga hari ini sibuk berkokok pemimpin UMNO dan BN bertelagah sesama sendiri berkenaan ketuanan Melayu. Maka bersilatlah juak-juak UMNO yang kononnya mahu mempertahankan ketuanan Melayu. MCA dan lain-lain komponen pula melenting keras menolak ketuanan Melayu.

Dr Chua Soi Lek mendakwa ketuanan UMNO dalam BN sebagai punca kejatuhan umat mereka. bukan ketuanan Melayu. Yang UMNO sibu sangat sehingga membabitkan kedaulatan bahasa, kedaulatan raja, dan hak istimewa kaum bumiputera. Walhal yang selama ini menggadaikan hak istimewa orang Melayu bukan UMNO?

Siapa yang menggadaikan kuasa sultan dan raja-raja Melayu sehingga raja-raja Melayu tidak lagi memiliki taring dan daulat mereka sendiri? Siapa yang menggadaikan perkampungan orang-orang melayu kepada kuasa 'asing' di Johor, Kuala Lumpur dan Pulau Pinang? Siapa pula yang membasmi tulisan jawi dalam sistem pendidikan negara? Siapakah orangnya yang merubah kedudukan bahasa Melayu menjadi perantara utama di sektor korporat, sehinggakan orang Melayu dipaksakan fasih berbahasa Inggeris sebagai syarat utama mendapat pekerjaan? Mana istimewanya Bahasa Melayu? Siapakah yang menjual kecemerlangan pendidikan sekolah sehinggakan Subjek Matematik dan Sains yang sangat kritikal itu diajar dalam bahasa Inggeris? Siapakah mereka yang menggadai hak istimewa orang Melayu sampai membela kroni-kroni 'asing' yang mendapat laba besar hasil dari projek mega negara?

Ternyata mereka bermain dengan kelakonan yang hebat. Nak dimarahnya buat apa? Memang UMNO menjual maruah bangsa Melayu sejak dulu, kini dan selamanya. Memang wajar Dr Chua Soi Lek bising soal ketuanan UMNO dalam BN kerana memang perangai UMNO sebagai pembuli besar dalam BN. Bila disentuh soal UMNO, seolah-olah MCA atau parti komponen lainnya berperang dengan seluruh umat Melayu.

Ketuanan bangsa telah tiba pada ajalnya. Kini selayaknya kita berjuang atas dasar ketuanan Islam. Islam adalah agama sarwajagat. Seluruh dunia ada umat Islam, tetapi hanya Malaysia ada umat Melayu. Yang utama ialah kesatuan dari sudut Islam. Maka saya yakin, kalau UMNO menukar slogan perjuangannya, maka sokongan kepada mereka akan meningkat. Inilah yang kami (PAS) perjuangkan. Kami rela kalau bangsa kami mati, asal jangan Islam mati. Dan kami rela mati untuk Islam yang kami daulatkan selama ini.

No comments: