Tuesday, December 2, 2008

PETROL TURUN 10 SEN LAGI MULAI ESOK

Telah diumumkan oleh kerajaan BN esok harga Petrol akan turun 10 sen lagi menjadikan minyak RON 97 berharga RM 1.90 sen, sama macam harga sebelum kenaikan tahun 2007 yang lalu. Manakala RON 92 dan Diesel akan bernilai RM 1.80 sen. Alhamdulillah, dalam kepayahan rakyat ada kelapangan.

Lepas ini kita tengok pula apa kata peniaga. Berani kah mereka menurunkan harga barang yang sekian lama meingkat. Beranikah kerajaan bertindak tegas kepada peniaga-peniaga yang masih 'cekik darah' mengekalkan harga lama. Pengusaha-pengusaha bas persiaran dan teksi, apa alasan mereka hendak berikan.

Kita semua mengharapkan semua pihak mengambil kesempatan ini untuk berlumba menurunkan harga barang. Mungkin juga peranan Pakatan Rakyat yang berterusan mendesak kerajaan, menyebabkan mereka tunduk kepada tekanan rakyat, berkebetulan pula harga minyak turun mendadak. Gamaknya kalau kerajaan BN masih kekal dengan kuasa majoriti dua pertiga besar seperti tahun 2004 adakah mereka mahu menurunkan harga minyak seperti hari ini?

No comments: