Saturday, September 5, 2009

Pilihanraya Kecil lagi..

Kali kesembilan sejak Pilihanraya Umum ke 12 , pada 8 Mac 2008, kita kini bakal berdepan dengan Pilihanraya Kecil lagi. Kali ini tidak terduga Negeri Sembilan bakal membuat percaturan politik dan melakar sejarah lanskap negara.

Azman Mohd Nor, Ahli Dewan Undangan Negeri Bagan Pinang, dalam sebuah daerah di Negeri Sembilan (lebih spesifik ialah di bawah Parlimen Teluk Kemang) disahkan meninggal dunia petang tadi jam 2.30.

Azman daripada UMNO menewaskan Ramli Ismail dari PAS dengan majoriti 2,333. Ujian sebenar buat PAS kali ini adalah mampukah PAS memenangi kerusi milik kebal UMNO. Inilah ujian sama ada rakyat terus memberikan sokongan dan momentum kemenangan Pakatan Rakyat dapat dikekalkan kali ini. Mungkin ada yang berandaian kiranya di kerusi terdahulu penyandangnya adalah dari Pakatan Rakyat sendiri kecuali di Parlimen Kuala Terengganu (itupun ada yang mengatakan negeri Terengganu adalah kubu kuat PAS). Kini barulah pengaruh dan dokongan Pakatan Rakyat teruji. Mampukah UMNO-BN memenangi kerusi DUN tersebut kali ini, ataupun terus kecundang buat sekian kalinya.

Kalau di Kota Siputeh, SPR berdolak dalik bagi mengekalkan kerusi buat BN, kali ini pasti tidak ada hujah buat SPR tetapkan tarikh Pilihanraya. Sama-samalh kita tunggu bilakah pengumuman Pilihanraya kecil ini bakal berlangsung..

No comments: