Thursday, December 3, 2009

MENANTI RESPONS SPRM TERHADAP ADUAN PEMUDA PAKATAN RAKYAT

Hari ini Pemuda Pakatan Rakyat yang diketuai oleh Shamsul Iskandar Mat Akin dan pimpinan Pemuda PAS serta DAPSY memanjat Pejabat SPRM menyerahkan dokumen berhubung pendedahan Raja Petra terhadap isu pengakuan PI Bala. Isunya ialah bagaimana PI Bala diugut oleh individu bernama Deepak dan Nazim Razak yang juga adik Najib Tun Razak supaya menarik balik pengakuan bersumpah yang pertama iaitu mengaitkan Najib dengan hubungan intim serta pembunuhan Altantuya.

Semua ingin melihat apakah respons SPRM kali ini. Bagaimana mereka menyusun langkah untuk bersilat menafikan tindakan terhadap laporan-laporan tersebut.

Sebelum ini sungguh cemerlang SPRM apabila ada pendedahan dari blog Kickdefella berhubung penyalahgunaan kuasa oleh Ariffahmi dalam PMBK. Maka berlarilah SPRM tidak cukup tanah mengejar Pejabat PMBK di Kota Bharu. Tambahan lagi Pemuda UMNO menambah perisa dengan membuat laporan rasmi kepada SPRM. 'Bertindak atas aduan' tersebut, maka Ariffahmi terpelanting keluar dari Pejabat PMBK. Tidak cukup dengan itu, SPRM dengan bangganya isytihar untuk dakwa Ariffahmi.

Saya dapat mengagak bagaimana persepsi rakyat Malaysia dengan aduan Pemuda Pakatan Rakyat hari ini. Kita sudah boleh mengagak bagaimana skrip serupa akan dimainkan oleh SPRM bagi mencari helah daripada bertindak terhadap aduan tersebut. 'Tidak cukup bukti', saksi tidak dapat dikesan, dokumen tidak lengkap, aduan palsu, SPRM akan buat siasatan terlebih dahulu dan pelbagai jawapan standard bagi menyedapkan hati.

Hakikatnya nanti, aduan ini akan terperap bertahun lamanya, sepertimana kes-kes besar sebelum ini. Akhirnya ia akan tinggal sebagai dokumen sejarah, dan pesalah kelas atasan ini terus terlepas begitu sahaja.

Silap haribulan, Pemuda Pakatan Rakyat pula yang akan didakwa kerana memberi 'laporan palsu'. ataupun taktik lain yang dimainkan ialah dengan memangsakan individu lain dan highlight besar-besaran 'kejayaan' SPRM ini. Maka rakyat akan terpana kehebatan dan ketelusan SPRM, walhal laporan Pemuda Pakatan Rakyat hari ini bakal tidak terusik pun.

Itulah peranan yang akan dimainkan selama UMNO-BN masih berkuasa. Sudah jelas lagi bersuluh, kesemua agensi kerajaan kini adalah pak turut UMNO-BN dan telah melacurkan diri menjadi hulubalang UMNO-BN. Semua sudah tahu ini dan tidak perlu disembunyikan lagi!

No comments: