Thursday, December 17, 2009

TAWADDUKNYA DATO' AHMAD YA'ACOB

Orangnya sangat sederhana. Taqwanya usah dicerita. Kemana sahaja pasti ada al Qur'an disisi.
Zuhudnya, sangat mempersonakan. beliau tidak pernah meminta untuk dipuji dan dipuja. Tidak pernah meminta untuk disebut namanya.

Kerendahan hati dan budinya sangat menikam jiwa. Saya pernah beberapa kali berhadapan dengan pimpinan besar ini. sekali peristiwa sewaktu makan tengahari di Pejabat Agung PAS, ketika kami kakitangan sedang enak menjamu selera, sekonyong-konyong terpacul Ust Mat (Dato' Ahmad Ya'acob) ini . Kebetulan saat itu kerusi semua sudah penuh diduduki. Tidak ada ruang kerusi kosong di dewan makan.

Tanpa banyak bicara, tanpa kerenah apa-apa dan tanpa perlukan apa-apa protokol, beliau ambil makanan sendiri dan duduk bersila di samping kami. Tersipu-sipu kami bangun untuk mempersilakan beliau duduk, tetapi beliau enggan dan meneruskan makanan tanpa ada rasa kekok.

Suatu ketika saat terserempak dengan beliau, beliau lebih dahulu beri salam dan menghulurkan tangan berjabat tangan dengan kami.

Tutur bicaranya sangat kurang. Beliau tidak gemar berkonflik seperti Pemuda macam saya. Masa kosongnya banyak dihabiskan dengan membaca al Qur'and an berzikir. Beliau tidak gemar publisiti, tidak menulis blog, tidak membuat sidang media untuk tujuan peribadi, serta tidak pernah mengupah mana-mana bloggers atau fotographer untuk mengambil gambar atau menulis tentang riwayat diri beliau.

Orang inilah yang diisyaratkan oleh Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat sebagai pengganti beliau di kerusi Menteri Besar. Dan Dato' Ahmad Ya'acob dengan kerendahan hatinya menolak dengan rasa tawaddhuknya.

Saya masih rasakan, bahawa ramai lagi pemimpin PAS berjiwa besar dan taqwa seumpama Ustaz Dato' Ahmad Ya'acob. Maka layak dan wajarlah amanah kepimpinan diletakkan di atas bahu jemala insan seperti ini..

No comments: