Thursday, December 24, 2009

TENGKU RAZALEIGH HAMZAH MASIH BERBISA

Semalam saya berkesempatan menemani Ketua DPP Pusat, Ustaz Nasrudin Hassan berkunjung ke rumah YBM Tengku Razaleigh Hamzah di Jalan Ampang.

Dengan keluasan rumahnya dan dibantu oleh pembantunya seramai 5 orang itu ddapat saya simpulkan bahawa Ku Li seorang yang berada. Maklumlah, pernah menjadi Menteri Kewangan dan pernah menjadi Pengerusi Petronas suatu ketika dulu.

Kami berbincang panjang. Sudah tentu antara persoalan yang menjadi isu penting adalah berkenaan petroleum. Daripada jawapan dan ulasan pandangan Ku Li saya menyimpulkan bahawa beliau seorang yang sangat berpengalaman, luas pengetahuannya, hebat visi dan pemikiran politiknya serta mempunyai wawasan jauh. Jelas sekali usia 72 tahun tidak melunturkan ingatan beliau terhadap sejarah penubuhan Petronas, bagaimana Perlembagaan digubal, rundingan-rundingan serta tindakan politik yang pernah dilakukan beliau.

Beliau juga saya anggap masih berbisa. Kerana itu Pak Lah dan pimpinan UMNO lainnya agak menggelupur apabila mengetahui Ku Li hendak bertanding merebut Presiden UMNO tahun lepas. Rupanya beliau masih berpengaruh dan sangat mempunyai visi yang jelas bagaimana untuk memacu negara. Cuma sayangnya, beliau UMNO..

Patutlah Tun D rMahathir juga sangat tidak keruan apabila Ku Li bertanding jawatan Presiden UMNO tahun 1987. Saya yakin kalaulah UMNO masih berfikiran waras dan memberi sedikit ruang kepada Ku Li untuk menggilap sedikit masa depannya dalam politik UMNO, tempatnya kini sama ada di kerusi Najib ataupun Muhyiddin.

Pengalaman manis bersama tokoh UMNO ini saya abadikan dalam diari. Semoga dapat bertemu lagi dengan beliau..

No comments: