Friday, May 1, 2009

ISU AGAMA ANAK : KABINET DAHULUI MAHKMAH DAN PERLEMBAGAAN!

Keputusan kabinet yang membenarkan kanak-kanak mesti kekal menganut agama asal ketika ibu bapanya berkahwin walaupun selepas salah seorang pasangan itu menukar agama sangat mengejutkan. Apa tidaknya, Dalam Perlembagaan pasal 12(4) perlembagaan persekutuan yang mengizinkan salah seorang ibubapa menentukan agama anak. Ibu atau ayah ada hak terhadap anak yang dibawah umur sama ada untuk membawa mereka ke dalam agama Islam atau lain-lain.

Tidak ada angin yang bertiup kencang, tiba-tiba kabinet membuat keputusan yang membelakangi rakyat. sepatutnya, kabinet berbincanglah dulu dengan pakar-pakar agama untuk dapatkan nasihat mereka. Di Malaysia, ada banyak institusi agama seperti JAKIM, pihak Mufti, Jabatan Fatwa, tokoh-tokoh ulama' yang sedia berbincang. Kenapa Kabinet sanggup mengenepikan kehendak rakyat, khususnya umat Islam yang menjadi majoriti penduduk di Malaysia. Apakah mereka terdesak sangat mahu mengambil hati dan sokongan golongan bukan Islam sehingga menggadaikan maruah umat Islam terbanyak.

Saya berpandangan jauh daripada itu, kabinet sebenarnya telah menghina Yang Di Pertuan Agung yang menjadi payung atau Ketua bagi Umat Islam di negara ini. Bahkan mereka juga telah menghina institusi Majlis Raja-Raja Melayu yang merupakan ketua bagi agama Islam di negeri-negeri. Sekarang jelas, siapakah yang menderhaka Raja, PAS atau UMNO?

Sejahat-jahat PAS seperti yang didakwa tidak pernah menggadaikan Islam. Setakat beri tanah kepada penduduk kaum cina yang memang mereka berhak ke atas tanah yang mereka terokai sejak lama. PAS masih berpegang teguh bahawa Islam adalah agama tertinggi dan matlamat tertingginya. PAS boleh berkawan dengan sesiapa sahaja, dan rakan-rakan yang berkawan dengan PAS akan menerima tempias dakwah Islamnya. UMNO pulak, sejak berkawan bertahun-tahun dengan rakan komponen parti BN, tidak pernah bercakap soal hendak memperjuangkan Islam. Sehingga mereka sanggup menggadaikan maruah agama Islam sendiri hanya semata-mata mahu gembirakan kaum parti kawannya.

Kabinet juga dilihat mendahului Perlembagaan dan mahkamah. Perlembagaan telah jelas dengan peruntukannya, begitu juga dengan kuasa mahkamah. Kenapa pula Kabinet hendak 'over rule' kuasa mahkamah dan Perlembagaan Malaysia. Nak tunjukkan bahawa mereka sangat berkuasa daripada mahkamah atau perlembagaan? Cukuplah kerajaan haram di Perak sedang porak peranda berperang dengan undang-undang dan kuasa rakyat. Jangan ditambah dengan kuasa kabinet yang melanggar sebebasnya sesiapa sahaja, termasuk Perlembagaan.

Isu anak diagama asalkan bukan isu kecil dan juga bukan isu politik. Tetapi isu ini dipolitikkan sedemikian rupa supaya UMNO mendapat kredit, bahawa mereka boleh mendapatkan sokongan bukan Islam hanya dengan menggadaikan Islam.

Tidak terbayangkah mereka bagaimana nantinya seorang yang menganut Islam, tidak berhak mengislamkan anak-anaknya. Seolah-olahnya ibu bapa tidak ada hak langsung kepada anak-anak yang dikandung dan dididik sejak lahir.

Saya yakin ramai yang celik agama akan bangkit menentang keputusan kabinet baru ini. Saya juga hairan wibawa Menteri baru di Jabatan Perdana Menteri yang senyap seribu bahasa, dan membenarkan tindakan kabinet ini. Dimana maruah Jamil Khir Baharom, seorang beka pegawai tinggi Angkatan Tentera Malaysia yang tidak berani angkat muka membantah keputusan berat sebelah ini.

Bila keputusan ini dikekalkan, nantilah gelombang baru kebangkitan rakyat. Tatkala itu nanti, gelombak ini akan membawa gelodak rasa yang memuncak dan akan menenggelamkan sama sekali bahtera UMNO-BN. Biarkan mereka dengan keputusan ini, kerana nama BN selepas itu akan menjadi sejarah hitam buat demokrasi di Malaysia!

No comments: