Friday, October 15, 2010

ANTARA PENUNDAAN PELAKSANAAN CUKAI BARANGAN DAN PERKHIDMATAN (GST) DAN PRU KE 13.

Dato' Seri Anwar Ibrahim semalam mendakwa tindakan kerajaan menunda pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) adalah petanda “utama” bahawa pilihan raya umum ke-13 semakin hampir. Dato' Seri Anwar cepat menghidu tindakan kerajaan yang mahu meraih populariti dari rakyat dengan pengorbanan besar menangguhkan cukai GST tersebut bagi memberi ruang kepada PRU ke 13.

Kerajaan UMNO-BN sudah mengakui bahawa pelbagai cukai yang dikenakan termasuk GST amat membebankan rakyat. UMNO juga tahu GST adalah peluru yang boleh membunuh masa depan mereka. GST hanya menguntungkan beberapa pihak yang berkepentingan. Tanyalah siapa sahaja. Dari penoreh getah, nelayan, pekebun, sehinggalah pengurus besar di syarikat konglomerat. Semuanya tidak mahu cukai GST ini dikenakan. Akibatnya semua orang akan terkena tempiasnya. Ia langsung berbeza cukai-cukai lain yang hanya khusus untuk golongan sasaran. GST akan terkena kepada sesiapa sahaja yang bergelar pengguna.

Selain itu, Kerajaan dan rakyat Malaysia seakan bermain teka-teki dengan tarikh pilihanraya umum. Sejak sekian lama, kerajaan Malaysia takut untuk mengisytiharkan Pilihanraya Umum. Entah apa yang ditakutinya tidak pula diketahui. Apakah kerana takut pembangkang (Pakatan Rakyat) mempersiapkan diri dengan segala jentera dan persiapan sehingga boleh menjatuhkan UMNO-BN.

Di negara Barat, tarikh pilihanraya umum telah lama diisytiharkan kepada rakyat. Semua pihak boleh bersedia menjelang tarikh tersebut. Bahkan, ia memudahkan perancangan rapi mengikut fasa dari tahun ke tahun. 'Snap' election secara mengejut seperti ini, boleh menyebabkan golongan warga emas sakit jantung kerana terkejut dengan pengumuman Perdana Menteri kelak.

Kesimpulannya, Rakyat dengan mudah digula-gulakan dengan pelbagai helah dan tipu daya. Kerajaan sanggup mengenepikan kepentingan peribadi mereka demi meraih undi popular. Bayangkan pula apa akan terjadi selepas dari PRU ke 13, dan bagaimana kiranya UMNO-BN menang besar di seluruh negara. Umpan pengangguhan GST pasti akan menyentap kembali dan rakyat akan menjadi mangsanya untuk kesekian kalinya..

No comments: