Sunday, October 17, 2010

ULASAN BAJET TAHUN 2011

Semalam, Bajet 2011 selamat dibentangkan Najib Tun Razak, Perdana Menteri Malaysia. Dengan berkobar-kobar dan bersemangat, Bajet gula-gula (Bajet seluar dalam kata Dato' Mahfuz Omar) dihalakan kepada rakyat. Sah, malam tadi Buletin Utama hampir setengah jam membicarakan Bajet. Bajet rakyatlah, Bajet kebajikan lah, bajet terbaik lah, dan macam-macam pujian melangit.

PM pula di akhir pembentangan bajet memuji dirinya sendiri dan kerajaan pimpinannya. Ibarat seorang ayah yang menyebut-nyebut kebaikan diri sedangkan semua orang tahu itu adalah tanggungjawab seorang ayah. Dan beliau secara bersahaja menyindir dan sinis terhadap pembangkang utamanya Anwar Ibrahim.

Sekali imbas, nampak amat menarik kerana banyak peruntukan diberikan kepada kementerian-kementerian. Tetapi bila diselidik secara mendalam, rupanya yang betul-betul peruntukan untuk rakyat khususnya golongan berpendapatan rendah serta orang-orang kampung hampir-hampir tiada.

Yang peliknya, peruntukan untuk Permata Pintar diberikan sebanyak RM 111 juta, sedangkan bajet untuk Sekolah Agama Rakyat hanya RM 95 juta. Kiralah berapa banyak SAR di Malaysia, berbanding dengan Permata yang baru nak didirikan.

Maka ramailah yang mengomel, rupanya ini Bajet RM (Rosmah Mansor). Permata Pintar adalah projek Rosmah, kerana itu beliau mendapat bajet lebih banyak dari SAR.

Yang menjengkelkan lagi, kerajaan umumkan menghapuskan cukai pembelian telefon bimbit sebanyak 10%. Nampak macam hebat, tetapi berapa ramai yang tukar telefon secara kerap? Kebiasaannya telefon bimbit dibeli sekali dalam masa 3 tahun, apa kepentingannya dengan rakyat di kampung-kampung dengan penghapusan cukai telefon bimbit?

Selain itu diumumkan akan turun adalah harga Beg tangan, kasut, sut, baju kanak-kanak, dompet, pewarna rambut,pakaian malam, seluar dan seluar dalam serta wangi-wangian, termasuklah kelambu. Apalah keperluan sangat kepada rakyat dengan semua barang-barang ini? Yang kita semua harapkan akan turun adalah harga barang keperluan seperti beras, gula, minyak petrol, bahan makanan dan lain-lain, tetapi lain pula yang turun.

PM turut umumkan harga tol tidak akan dinaikkan selama 5 tahun. Ini bermaksud, harga tol akan statik. Ini tidak menyelesaikan masalah pengguna lebuhraya setiap hari. yang kita mahukan harga tol akan dikurangkan dari setahun ke setahun.

Dengan bangganya PM kata akan bangunkan sebuah menara 100 tingkat di tengah Bandaraya Kuala Lumpur. nilainya RM 5 billion. Mungkin bangunan ini penting bagi insan seperti PM, tetapi tidak kita.

untuk rakyat dan kakitangan kerajaan, adalah sedikit imbuhan RM 500, RM 800 pula untuk guru Kafa, Ketua Kampung, tok batin dan Pengerusi JKKK. Itulah pun sisa dari peruntukan bajet keseluruhan berjumlah RM 212 billion itu.

Begitulah nasib rakyat negara Malaysia di tahun 2011 nanti. Yang dikejar adalah status negara maju tetapi yang menjadi korban adalah rakyat sendiri..

Apalah

No comments: