Friday, April 23, 2010

RUPANYA KITA BERPEMIMPINKAN PEMINUM ARAK!

Mengejutkan apabila Setiausaha Agung PAS, Dato' Mustaffa Ali mendedahkan dalam kenyataan akhbarnya baru-baru ini, bahawa empat Perdana Menteri kecuali Pak Lah pernah minum arak. Ada yang dilihat dengan matanya sendiri.

Pendedahan Dato' Mustaffa Ali itu sememangnya amat menyedihkan. Memanglah UMNO selama ini telah dipalitkan dengan pelbagai kecurangan dan skandal, tetapi apabila beliau mendakwa ada kejadian yang beliau lihat dengan matanya sendiri, ini menunjukkan betapa parahnya UMNo dan pemimpinnya.

Semua orang mengetahui bahawa Dato' Mustaffa Ali pernah duduk dalam kerajaan dan kabinet. Beliau pernah menjadi Timbalan menteri suatu ketika dahulu di zaman 70'an. Sudah tentu pelbagai kejadian yang beliau saksikan di depan mata beliau sendiri. Beliau lah yang paling mengenali setiap pemimpin UMNO dulu dan sekarang.

Saya berkeyakinan, beliau tidak bercakap bohong. Beliau adalah saksi hidup yang dapat menceritakan serba serbi perangai hodoh dan buruk pemimpin UMNO. Bahkan yang lebih mengejutkan, katanya lagi, 'tidak ada pemimpin utama UMNO yang terlepas dari melakukan empat dosa iaitu rasuah, arak, judi dan perempuan. Kadangkalanya ada pemimpin yang 'pakej' sekali empat dilakukannya.

Kesian rakyat Malaysia yang terhegeh-hegeh memenangkan pemimpin UMNO. Rasa sayu pada golongan ulama' yang menyokong pemimpin UMNO. Teringat pada tok-tok lebai dan imam masjid yang bersungguh-sungguh kempen bagi pihak UMNO. Sebak apabila mengenangkan tok-tok guru dan pakcik-pakcik yang berulang kali mengerjakan haji yang masih menyokong UMNO. Simpati pada mereka yang mengajar di masjid-masjid erti dosa dan pahala, tetapi berketua negara kan pemimpin yang minum arak!

Tetapi yang malang, pemimpin ini juga menjaja seluruh negara mengajar erti akhlak dan peribadi yang bersih. Walaupun ia penting, tetapi yang bercakap itu juga melakukannya, apa cerita...

Justeru, tidaklah layak pemimpin UMNO bercakap soal akhlak dan peribadi bersih. Lebih baik mereka menumpukan pada agenda pembangunan negara yang mereka janjikan dulu sebelum bercakap soal sahsiah. Kerana nantinya yang mendengar ucapan mereka akan gelak ketawa dan sorak sorai mengenangkan mereka juga melakukan dosa yang sama.

No comments: