Tuesday, May 11, 2010

DALAM KEADAAN DARURAT BOLEH TINGGAL SOLAT?

Inilah hukum yang pertama yang saya pernah dengar mengenai dibolehkan tinggal solat dalam keadaan darurat. Sebelum ini saya hanya mendengar dan membaca dari kitab-kitab fiqh mengenai rukhsah solat dalam keadaan pelbagai. Antaranya solat dalam keadaan musafir, solat dalam keadaan perang, solat dalam keadaan ketiadaan air, solat dalam keadaan sakit dan sebagainya. Pokoknya solat tetap wajib dilakukan dalam apa keadaan sekalipun. Hanya orang yang gila (hilang ingatan), lupa, tidur, dan mati sahaja diharuskan tidak bersolat.

Hukum kedua, dalam keadaan darurat boleh tidak mandi wajib (junub). memang betul ada hukum tu, tetapi digantikan dengan tayammum, itupun kalau sekiranya ketiadaan air ataupun sakit. Tayammum boleh menggantikan mandi wajib.

Dalam kes Saiful Bukhari, nak tergelak dan marah bila membaca jawapan balas beliau apabila disoal oleh peguam Karpal Singh. Beliau mengaku menjadi muslim yang baik, tetapi tidak mandi wajib dan bersolat selama 3 hari, bukan 1 waktu!

Dalam keadaan darurat apakah beliau boleh meninggalkan solat dan mandi wajib? Kalau benar beliau dirogol atau diliwat, mengapa sejurus selepas kejadian beliau dirogol beliau tidak lapor pada polis dan rujuk ke hospital. Mengapa hanya selepas 3 hari baru beliau rujuk ke hospital. Tidak mensucikah beliau kesan dirogol itu?

Mungkin saiful terkesan dengan kenyataan Dr Mashitah suatu ketika dulu, yang mengharuskan melacur sekiranya dalam keadaan darurat. Justeru, darurat adalah alasan paling baik meninggalkan kewajipan sebagai seorang muslim.

Soalan mungkin timbul pula selepas ini, apakah nilai muslim seorang Saiful Bukhari itu. Dan bagaimanakah status sumpah laknat beliau, bolehkah sumpah seorang fasik (yang meninggalkan solat) dipercayai dan diyakini?

Yang memalukan lagi, yang bertanya soalan adalah seorang Punjabi (Karpal Singh) yang sudah tentu tidak beragama Islam. Tetapi beliau mengetahui serba sedikit hukum Islam yang langsung Siaful tidak terjangka untuk ditanya. Jelaslah, Saiful dimalukan oleh seorang yang bukan Islam.

Semakin lama kes ini semakin menjijikkan. Tembelang satu demi satu mulai pecah, dan kelihatan di khalayak. Bagaimanakah konspirator selepas ini menyusun ayat dan skrip agar dapat menghilangkan kecacatan yang semua rakyat sudah mengetahui. Nantikan hari esok dan jawapan yang menggelikan hati dari Saiful...

dipetik dari berita..


"Saiful Bukhari Azlan yang disoal balas peguambela Karpal Singh pada perbicaraan kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim, mengaku tidak solat langsung selepas diliwat bekas majikannya itu pada 26 Jun 2008.

Menjawab soalan Karpal bahawa beliau bukan seorang Islam yang baik kerana tidak menunaikan solat lima waktu yang diwajibkan, Saiful berkata beliau tidak dapat solat kerana beliau diliwat dan belum mandi wajib.

"Saya dalam keadaan darurat ketika itu," katanya. Saiful juga mengakui beliau tidak mandi junub pada 27 dan 28 Jun sebelum ke Pusrawi dan Hospital Kuala Lumpur pada 28 Jun untuk membuat pemeriksaan.

No comments: