Tuesday, November 30, 2010

KETUANAN MELAYU VS KETUANAN ISLAM

Mengamuk sakan juak UMNO dan Perkasa apabila Dr Wan Azizah mempertikaikan ketuanan Melayu dan mahu menggantikan dengan Ketuanan Rakyat. Seolah-olahnya Perjuangan Melayu adalah perjuangan suci dan maksum.

Seolahnya, orang Melayu adalah umat terbaik yang dipilih Allah untuk manusia. Seakannya, umat Melayu lebih mulia dari keturunan Rasulullah saw. sebegitu tinggi segelintir orang Melayu mahu pelihara dan mengangkat umat Melayu melebihi perjuangan menegakkan Islam sendiri. Katanya, Melayu itu automatik Islam di Malaysia. Perlembagaan yang memaktubkan perkara ini. Sedangkan ramai umat Melayu murtad atau tidak beragama, itu Islam kah? Melayu yang menentang Islam, Islamkah? Melayu yang memperlekeh Islam dan undang-undang peraturannya, Islamkah?

Kalau nak dilihat pada dasar perjuangan mereka yang kononnya kuat berslogan memperjuangkan umat Melayu itu, lihatlah apa yang mereka perbuat kepada bangsa Melayu. Siapakah yang memadamkan tulisan jawi dalam silibus pelajaran sekolah? Orang Cina ke Melayu? Yang menghapuskan biasiswa untuk pelajar universiti, yang mahu membuka sistem meritokrasi di universiti, siapakah itu? Siapakah yang menghapuskan rumah-rumah setinggan milik Melayu digantikan dengan kondominium mewah milik bangsa lain. Siapakah yang merampas tanah di Iskandar, Johor lalu membuka pemilikan itu kepada sesiapa sahaja. Siapakah yang menderhakai Raja Melayu lalu menurunkan kuasa raja dan kesultanan Melayu. Siapakah yang mahu menggadai tanah Kampung Baru? Bukankah juak-juak mereka juga yang merampas dan berebut ghanimah harta rakyat yang bernama Melayu?

Jelaslah mereka sedang memainkan episod retorika ketuanan bangsa. Sedangkan mereka lupa, bahawa yang menjadikan manusia ini mulia adalah kerana Islam. Dr Wan Azizah silap sedikit pada slogan yang dimainkan. Patutnya Ketuanan Islam bagi menggantikan Ketuanan Melayu!

1 comment:

AzizMostafa said...

@ Siapakah yang memadamkan tulisan jawi dalam silibus pelajaran sekolah?

Siapakah yang bercadang untuk menghidupkan kembali itu?