Tuesday, December 7, 2010

PERUTUSAN HIJRAH..

Salam Muharram..

Sempena sambutan Awal Muharram 1431, saya mengucapkan Selamat manyambut Hijratul Rasul 1432. Ingatlah usia yang semakin meningkat ini mendekatkan diri kepada kematian, menjadikan diri semakin tua, dan mendekatkan kita dengan hari pembalasan. Maka marilah kita bersama mendekatkan diri kepada Allah SWT, Tuhan sekalian alam dengan segala ketaqwaan kita.

Peristiwa Hijrah Nabi SAW membawa lembaran baru dalam sejarah, dengan membuka jalan kepada kemenangan Islam yang unggul. Selama seribu empat ratus tiga puluh dua tahun Nabi SAW meninggalkan kita, dan masih hijau segar lagi dalam diri kita sirah baginda seakan Nabi SAW masih hidup di kalangan kita.

Hijrah tidak hadir tanpa pengorbanan, jihad, kesabaran, kesetiaan serta sikap optimis terhadap kemenangan Islam. Tuntutan hijrah kita perlu terjemahkan dengan keyakinan dan kesabaran disamping jihad bagi mendaulatkan Islam di bumi tercinta sehingga tertegaklah daulah Islamiyah seperti yang kita idamkan.

Marilah kita bersama bermusahabah terhadap kerja buat selama ini. Banyakkah amalan dan taubat yang kita lafazkan, Al Quran dan hadis yang bertakhta di dalam diri, Sunnah yang kita amalkan, sabar dan ikhlas dalam diri kita, serta sifat mahmudah yang kita pakai sebagai hiasan peribadi diri kita. Ataukah selama setahun ini kita banyak menghabiskan usia dengan perkara yang lagha, banyak melakukan maksiat, kemungkaran, sehingga menjauhkan diri kita dengan Allah swt.

Justeru, kita perlu merasakan kekerdilan ini, wajib kita perbaiki untuk menempuh setahun akan datang. Tahun baru 1432 ini perlu kita persiapkan dengan segala persiapan bagi membina kekuatan diri kita menjadikan diri sebagain insan soleh / solehah disamping berusaha menjadikan masyarakat kita masyarakat yang bertaqwa kepada Allah SWT.

Semoga tahun baru ini menguubah diri kita dan dijadikan kita sebagai mujahid di jalan Allah swt.

Salam Hijrah 1432.

No comments: