Saturday, January 10, 2009

CUKUPKAH HANYA MEMBOIKOT PRODUK US DAN ISRAEL?


Pelancaran boikot barangan Amerika Syarikat dan Israel dilancarkan semalam. Beberapa jenama terkenal yang menguasai pasaran dunia telah diketengahkan sebagai sasaran utama untuk boikot. Ada juga 'kulup' yang protes boikot produk US dan Israel. Dengan boikot katanya akan menyebabkan pekerja kilang yang majoritinya umat Islam akan kehilangan mata pencarian. Kesian, dangkal sungguh pemikiran pencinta dunia ini.

Dr Mahathir sendiri, yang Pak Lah katakan sebagai 'irrelevant' pun tahu makna keganasan Zionis. Takkanlah korban jiwa yang ramai rakyat Palestin oleh Zionis tak mampu dibayar pengorbanan tersebut oleh rakyat Malaysia. Besar sangatkah hilang sumber pendapatan berbanding kehilangan sebuah negara, maruah umat Islam?

Bagi saya, boikot adalah tindakan rakyat. Tindakan kerajaan adalah menarik balik atau mengharamkan barangan-barangan tersebut dari pasaran negara. Baru serius dan agresif. arahkan tutup KFC, MCD, Burger King, Pizza Hut, CoCa Cola, Pepsi dan sebagainya sebagai pengajaran paling berkesan. Bagi rakyat bila ditiadakan barangan tersebut, tiadalah mereka membelinya. Macam rokok. Selagi ada di pasaran tempatan, selagi itulah orang membelinya.

Itupun bagi saya belum memadai. Tindakan boikot adalah tindakan secondary. Keutamaan bagi segalanya adalah hantarkan tentera dan pejuang Islam di Gaza. Biar kita bertempur. Buka pintu sempadan dan ajar Isral secukupnya makna jihad. Saya yakin, pejuang Islam di Malaysia dan Indonesia boleh dikumpulkan. Paling tidak pun hantarkan bekalan senjata api. Apa guna kecanggihan persenjataan kalau tidak digunakan sebaiknya. Inilah masanya. Tunggu apa lagi. Bergabunglah dengan Iran, Hezbollah, dan lain-lain negara yang berani. Yang kecut tinggalkan mereka. Biar mereka jawab di hadapan Allah swt kelak.

Harap-harapnya tindakan boikot ini berterusan. Mari kita niatkan untuk melumpuhkan ekonomi US dan Israel. Mudah-mudahan ia berkesan mengajar erti kemanusiaan.

No comments: