Friday, February 6, 2009

KUDETA DI PERAK DALAM EPISOD PALING DAHSYAT DI MALAYSIA.

Telah sah Malaysia masih ditakluk oleh rejim kuku besi ala zionis. Rampasan kuasa secara zalim dilakukan dalam sebuah drama yang sangat dramatik. Inilah sejarah yang tidak boleh dilupakan rakyat Malaysia. Kini rakyat Perak menerima takdirnya.

Apakah malang UMNO-BN yang tidak sedar-sedar diri dengan memperkudakan seluruh jentera kerajaan sehinggakan Istana turut terheret sama. Demi tamakkan kuasa mereka sanggup menafikan hak dan kehendak rakyat dengan membuang begitu sahaja kerajaan sah Pakatan Rakyat. Apalah bacul sangat kerajaan BN untuk menerima pembubaran DUN dan mengadakan Pilihanraya Dewan Undangan negeri. Kalau benar mereka gagah, apakah yang ditakuti?

UMNO-BN hanya takut kepada kuasa rakyat kerana ketika ini kalau berlaku Pilihanraya DUN Perak, sudah pasti rakyat Perak akan menghukum buat sekian kalinya setelah berlaku di Kuala Terengganu dan Permatang Pauh. Ya, itu sahaja faktornya. Atas sebab itulah mereka sanggup melanggar apa sahaja. Biarkan Perlembagaan negara di belakang. Letakkan apa aja peraturan di tepi. Yang penting diri mereka. Paling penting, imej Najib perlu dipulihkan. Bakal Perdana mengteri telah dimalukan dua kali dalam Pilihanraya Kecil. Kali ini dalam terdesak mereka perlu selamatkan Najib. Dan bahayanya, Koperal Sirul Azhar tersalah cakap mendakwa dikambing hitamkan oleh mereka yang tiada di mahkamah. Siapa orang itu? Misteri yang masih tidak terbongkar. Namun, disebalik itu imej Najib telah lagi tercalar. Lalu jalan keselamatan buat Najib dan meredakan isu Altantuya itu ialah dengan menawan Perak.

Berbulan plot itu dirancang. Berjuta dihabisi termasuk RM 50 juta tawaran lumayan buat dua ADUN melompat parti. Pelik juga. SPRM tidak pula ghairah bernafsu menyiasat kes rasuah Najib ini. Maka akhirnya jadilah apa yang telah terjadi. Istana digelapkan dan mungkin diugut. Institusi yang menjadi sanjungan lebih-lebih lagi dengan latar belakangnya yang sohor (DYMM Sultan Perak), tiba-tiba seakan menjadi orang suruhan Najib.

Baru beberapa hari nan lalu, Dr Raja Nazrin Shah mengumam supaya pihak Istana tidak berpihak. Perlu telus dan jangan berpartisan. Tetapi bila jadi kes ini, mengapa Istana Perak condong kepada BN. Bukankah lebih adil kiranya DYMM tuanku memilih jalan pembubaran DUN dengan menolak kira ADUN yang melompat (3 kes akan dibawa ke Mahkamah- sementara 2 ADUN tersebut juga sabit dengan kes mahkamah atas isu rasuah). Berbekalkan kerajaan rasuah ini, Istana masih boleh percayakan BN untuk tubuhkan kerajaan? Macamana pertimbangan Istana? Bukankah paduka Tuanku seorang terpelajar dan pernah menjadi Ketua Hakim Negara? Agaknya berlaku dengan tiba-tiba ada beberapa orang lain pula melompat ke Pakatan Rakyat, Tuanku Sultan boleh menerima pula kerajaan Pakatan Rakyat. Jadilah kalau keadaan ini berlaku kerajaan kartun yang boleh bertukar ganti sesuka hati. Kelakar sungguh.

Kalau DYMM Sultan memilih bubarkan DUN, bukan menguntungkan Pakatan Rakyat pun. Tidak mestinya YAB Dato Seri Ir Nizar menjadi Menteri Besar yang baru. Mungkin UMNO-BN menang kembali dengan majoriti yang lebih selesa. Tetapi yang pentingnya semua rakyat berpuas hati kerana masalah rakyat, pulangkanlah balik kepada rakyat. Berikan mandat kembali kepada rakyat. Biarkan rakyat membuat keputusan. Ketika itu nanti, apa sahaja keputusan yang adil kita terima. Asal saja SPR bermain di padang yang rata sudahlah.

Tetapi langkah ini tidak dapat dilihat oleh Sultan. Sedangkan keputusan ini sangat adil. Ruginya manusia yang berpelajaran tetapi gagal melihat kebenaran. Dan Sultan memilih condong berat sebelah kepada keputusan memilih BN.

Akhir zaman ini macam-macam kejadian boleh berlaku. Seorang yang dipandang tinggi pada pandangan awam boleh bertukar secara tiba-tiba menjadi seorang yang hina. Tetapi sebaliknya pula, kehinaan boleh menjadi mulia dengan keadilan. Selepas ini apa sahaja yang ada di depan mata akan dikudakan oleh BN. Jadi jangan percaya mana-mana institusi dalam negara yang bermanis mulut dan kata-kata, kerana mungkin orang inilah yang boleh bertukar bengis tanpa peri kemanusiaan!

No comments: