Sunday, February 1, 2009

PERIHAL LOMPAT PARTI

Sekarang musim lompat parti. Daripada BN ke Pakatan Rakyat dan sebaliknya. Ramai juga yang mencemuh, Tidak kurang yang bersungguh. Ada juga bersetuju malah menghalalkan tindakan. Soalnya apakah boleh seseorang melompat parti?

Kalau tanya saya, saya akan jawab begini. Mungkin secara prinsipnya PAS kita tidak membenarkan seseorang melompat parti (hanya kes Yang Berhormat). Tetapi dari sudut yang luas mari kita menilai erti perjuangan yang didokong oleh PAS dan UMNO. Apa bezanya PAS dengan UMNO. saya melihat jurang yang terlalu dalam antara PAS dengan UMNO, bagai atas langit dengan bawah kerak bumi. PAS parti Islam. Saya yakin kami berada di jalan yang benar. Kami memperjuangkan Islam dan Tuhan. UMNO parti perkauman, nasionalis, sekularis. Sama macam Fatah di Palestin. Zalimnya pun tidak kurang. Bagi mereka yang memiliki hidayah dan kesedaran mahu berubah dari menjadi ahli dan pemimpin parti zalim kepada menjadi parti Islam, sudah tentu kita perlu menerimanya. Bukan setakat boleh terima, tetapi wajib terima. Manakala kiranya ada pimpinan dan Yang Berhormat dari PAS atau Pakatan Rakyat melompat ke parti lain, kita pasti tidak boleh terima (melompat marah), kenapa? Kerana mana boleh seseorang beralih dari kebenaran kepada kesesatan. Islam murka kepada murtaddiyyun (pemurtad) yang beralih dari kebenaran kepada kesesatan. Mandatori hukuman murtad adalah bunuh. Kenapa kita beriktikad demikian? Kerana yakin Islam adalah benar, datangnya dari Allah.

Bagaimana pula mereka yang mahu memeluk Islam? Kenapa tak dihalang? Kenapa kita menerima orang musyrik atau kafir memeluk Islam tetapi menghalang orang Islam menukar agamanya? Ia sama seperti kes lompat parti. Lompat parti dari parti Islam ke parti sekular sudah tentu haram, dan tidak dibenarkan sama sekali, manakala lompat parti dari parti chauvanis atau nasionalis kepada parti Islam sudah tentu boleh dan perlu kita perjuangkan.

Kemudian, perlukah ADUN atau MP letak jawatan sebagai moral kepada tindakan lompat parti. Saya akan jawab tidak perlu. Kerana dengan lompat itu akan membantu menambahkan kerusi Parlimen atau DUN yang mungkin membantu menubuhkan sebuah kerajaan Islam atau Kerajaan Pakatan Rakyat. Kerajaan Pakatan Rakyat, meskipun tidak Islam tetapi lebih baik dari kerajaan zalim UMNO-BN. Mana lebih baik, antara kerajaan adil Pakatan Rakyat atau kerajaan zalim BN?

Hakikatnya lompat parti memiliki dua jawapan yang berbeza. Tegasnya, lompat parti dari PAS kepada UMNO tidak dibenarkan sama sekali. Tetapi dari UMNO kepada PAs atau Pakatan Rakyat sudah tentu boleh, bahkan menjadi wajib pula.

Sebab itu PAS ada baiahnya tersendiri. Sesiapa Yang Berhormat PAS lompat maka secara automatik akan terlerai ikatan perkahwinannya dengan talak tiga. Ada sesiapa YB PAS berani bercerai dengan suami atau isterinya dengan talak tiga? Cubalah.

Mengharapkan teman-teman fahami maksud kesemua kandungan artikel saya di atas. Supaya kita tidak timbul lagi polemik berkenaan keharusan hukum lompat parti. Kita tidak perlu bertelagah kerana bagi saya, jelas kesemuanya. Tetapi kesemuanya adalah menurut perspektif saya semata.

No comments: