Wednesday, July 15, 2009

ALHAMDULILLAH.. PAS MENANG JUGA AKHIRNYA

keputusan rasmi PRK DUN Manek Urai, PAS menang dengan majoriti 65 undi. esok akan ada headline di akhbar dan media perdana mencatat kejayaan UMNO-BN menambah undi. Ditambah lagi dengan ayat ini suatu petanda rakyat menolak kepemimpinan YAB Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat, atau kepercayaan rakyat terhadap kepimpinan Dato' Seri Najib sudah mulai pulih. Bermacam ayat disedapkan bagi mengelabui mata dan telinga rakyat, betapa mesejnya yang jelas, BN masih lagi tertolak.

BN sudah kalah di 7 Pilihanraya kecil. Meskipun dengan pelbagai kemudahan digunakan, dengan tekanan dan bebanan dikenakan ke atas pembangkang (sebagai contoh, mengundi ditetapkan pada waktu kerja seperti di Bukit Gantang dan Manek Urai), akhirnya rakyat muncul juga sebagai pemenang. Sistem demokrasi yang diimani UMNO, lebih satu undi pun dikira pemenang. Dalam hal ini, PAS telah menang dan berjaya.

UMNO-BN macam pasukan kerdil seperti Malaysia yang akan menentang Manchester United hujung minggu ini. Kalah dua kosong pun dikatakan berjaya, walhal tetap kalah!

Namun begitu bedah siasat perlu dilakukan kenapa undi PAS merosot dan undi UMNO-BN meningkat mendadak. Faktor utama yang boleh dilihat ialah kerana ia diadakan pada waktu bekerja. Orang kota yang kebanyakannya anak muda payah untuk berkompromi dengan kerja, dan inilah dasar UMNO-BN yang tidak memberi peluang anak-anak muda muda yang berjiwa perubahan ini pulang ke kampung untuk mengundi. Kesannya, undi PAS merosot mendadak.

Kedua, rasa hairan bagaimana undi UMNO-BN mendadak naik. Nak kata undi protes penduduk dan pengundi tidak ada tanda-tanda mereka berbuat demikian. Kita berdepan dengan Tsunami PRU ke 12 dengan undi protes rakyat 'silent majority'. Ini boleh dikesan dengan tren anak-anak muda serta dewasa yang memberikan sokongan kepada mana-mana program Kempen Pakatan Rakyat. Sedangkan di Manek Urai berlaku sebaliknya. Rakyat berbondong-bondong memenuhi program PAS sedangkan program UMNO tidak ada sambutan. Ini tidak boleh menggambarkan sebagai undi protes rakyat kepada PAS.

PRK Bukit Gantang boleh menjadi satu sentimen yang kuat pengundi hadir beramai-ramai. Tetapi tren pengundi turun mengundi tidak sampai 80% pun dalam keadaan sentimen Perak yang kucar lanar dan simpati kepada YAB Dato' Seri Nizar Jamaluddin. Tetapi di Manek Urai jauh pula bezanya. Tiada apa-apa isu yang besar, tiada gelombang, tiada ribut - bahkan rakyat masih lagi menyimpan amarah kepada UMNO-BN, tiba-tiba pengundi boleh turun beramai-ramai. sebanyak 86% pula tu! Adakah sesuatu telah berlaku di belakang tabir, atau ada permainan ghaib menggunakan 'makhluk halus' untuk meramaikan pengundi?

Pengundi yang mengundi BN juga bertambah sebanyak 800 orang. Hairan juga. Saya bukan menuduh, tetapi tidak ada satu lonjakan dari pengundi untuk mengundi BN, mereka boleh menambah undi dan pengundi.

Bagaimana pula dengan jentera. Sebagaimana yang dilihat, jentera PAS lebih kemas berbanding jentera BN. Culaan PAS lebih tepat berbanding culaan UMNO (kecuali mereka menggunakan culaan tentera dan polis).

Adakah pengundi terkesima dengan rasuah pilihanraya? Berapa banyak wang ditaburkan kepada pengundi-pengundi secara terang-terangan (seperti tersiar gambar pengundi beratur menerima wang dalam sebuah blog).

Adakah pengundi merajuk dengan sikap pimpinan Pakatan Rakyat yang berbalah sesama sendiri, atau mereka kecewa kedua-dua Tok Guru berlaga pendapat? Kesemuanya adalah kemungkinan yang tidak boleh disisihkan.

Pelbagai kemungkinan telah berlaku. Yang pasti, undi PAS merosot, undi UMNO pula meningkat naik. Kajian dan penelitian mesti dilakukan secara telus. Jadikan Manek Urai medan muhasabah untuk Pakatan Rakyat dan PAS bangkit kembali dalam PRU ke 13 akan datang.

No comments: