Monday, July 27, 2009

BAYANGKAN MEREKA YANG SOKONG ISA INI DI ISA KAN

Hairan juga bagaimana ada sekelompok manusia yang menyokong Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Majlis Permuafakatan Ummah (Pewaris) yang beriya-iya mahu mengekalkan ISA akan mengadakan demo pada tarikh dan tempat yang sama dengan Himpunan membantah ISA, GMI pada 1 Ogos ini.

Mereka sehingga marah kepada YB Khairy Jamaluddin Ketua Pemuda UMNO yang mengarahkan ahli-ahli pemudanya supaya tidak menyertai mana-mana himpunan, sama ada menyokong ISA ataupun menentang ISA.

Kenyataan Khairy dianggap baik kerana memilih sikap berkecuali, berbanding Pewaris. Apa motif pewaris yang sanggup turun ke jalan raya bagi mengekalkan akta yang memang zalim itu? Adakah mereka ada kepentingan tertentu, atau hendak membodek bos mereka.

Semua rakyat, baik berpendidikan tinggi atau rendah bersetuju bahawa ISA adalah akta yang zalim. Majoriti bersetuju akta ini dimansuhkan. Rakyat bukan menyokong penjenayah atau pengganas yang ditahan dalam ISA, cuma rakyat mahukan supaya mereka ini diadili di dalam mahkamah yang sebenar. Tindakan menangkap, mengurung tahanan selama dua tahun minima dan ada yang meringkuk sehingga 6 tahun dalam tahanan tanpa mengetahui apakah dosa mereka merupakan suatu dosa.

Cuba pewaris fikir dengan akal yang matang, apakah dosa Ust Nik Adli dan rakan-rakannya ditahan sehingga 6 tahun di bawah ISA. Apakah bukti kerajaan membabitkan mereka dengan tindakan pengganas? Mengapa geng reformasi seramai 6 orang ditahan di bawah ISA? mana bukti kerajaan mereka ini mengancam keselamatan negara? Mengapa sehingga kini tahanan JI, KMM, dan lain-lain tidak dibebaskan? Mereka masih mengancam negara, apa buktinya...

Bayangkan geng-geng pewaris ini ditahan ISA. tanpa bukti apa-apa ditahan dan dikurung di Kamunting. Lepas 2 tahun di tambah lagi 2 tahun. Janji kerajaan untuk bebaskan, tetapi sampai masanya ditambah lagi dua tahun. Saya tidak boleh gambarkan mereka yang sombong ini ditahan ISA sebegitu.

Pewaris kena fikir dengan akal yang bijak apakah harus mereka menyokong ISA. Bukan semua polisi dan akta negara itu salah dan bukan semuanya betul. Jangan hanya kerana kepentingan diri atau kerana hendak membodek pemimpin mereka sanggup menutup mata dari melihat kebenaran. Yakinlah, kebenaran pasti akan mejelma dan kebatilan serta kezaliman seperti ISA ini pasti akan tenggelam. yang pasti, rakyat mahu ISA dimansuh!

No comments: