Monday, December 21, 2009

PENCURIAN PINTAR.

Enjin pesawat pemintas F-5E milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang berada di bawah kawalan tentera pun hilang! Pelik berita ini tetapi benar. Bagaimana alpa dan lekanya pegawai-pegawai TUDM apabila menyedari enjin jet itu hilang pada tahun 2007 dan kini baru didedahkan.

Soalnya, mudahnya integiriti dan maruah pegawai TUDM diceroboh dan dijual beli. Bayangkan kalau dokumen sulit yang ditawarkan berjuta-juta ringgit oleh kerajaan AS kepada mana-mana pegawai tentera dan mereka menyanggupinya, pasti tergadai negara.

Dan lagi, mengapa sekarang baru didedahkan kejadian tersebut? mengapa tiada tindakan cepat diambil seawal tahun 2007 ketika baru menyedari ianya telah hilang?

Kalau yang hilang itu enjin di rumah awam yang terletak jauh dari pemantauan, itu boleh dikira munasabah. Tetapi yang hilang itu adalah enjin jet (sudah pasti ia besar), dan berada di bawah kawalan ketat 24 jam masih hilang, sudah pasti sesuatu yang tidak masuk akal.

Kementerian Pertahanan perlu dipertanggungjawabkan, begitu juga dengan Menterinya, Pegawai-pegawai tinggi tentera (TUDM), serta Setiausaha Kementerian berhubung insiden ini. Tindakan tegas perlu diambil agar ianya tidak akan berulang.





No comments: