Sunday, January 3, 2010

BERAKHIRNYA SEBUAH REJIM..

Akhirnya setelah sembilan tahun menerajui Universiti Teknologi Mara (UiTM), Naib Canselor Tan Sri Profesor Dr Ibrahim Abu Shah berhenti juga. Tugasnya akan disambung oleh penggantinya iaitu Datuk Prof. Ir. Sahol Hamid Abu Bakar.

Selama sembilan tahun beliau di UiTM, bukan sedikit jasanya kepada UMNO. Beliaulah antara yang paling selamba menempekkan diri dalam Perhimpunan Agung UMNO setiap tahun. Beliau juga menerajui Kelab Penyokong UMNO luar negara. Dalam beberapa tahun sebelum ini, semasa musim pemilihan Agung UMNO terdapat beberapa orang pelajar UiTM yang dihantar bertugas sebagai pegawai pemilihan secara rasmi, dan Naib Canselor ini tidak pernah mengambil tindakan apa-apa.

Beliau pernah hendak membukukan dan mensilibuskan Pemikiran Tun Dr Mahathir, nasib baik hayat Tun Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri tidak panjang.

Beliau antara nama yang disebut-sebut untuk bertanding di Melaka dan calon untuk menjadi Ketua Menteri Melaka tahun 2008 yang lalu. Mujur namanya tidak tersenarai pendek.

Bukan juga sedikit jasanya dalam menyekat pengaruh kumpulan ISlam di kampus. Beliaulah yang mengharamkan PMI (Persatuan Mahasiswa Islam) serta membubarkan ADASI (Persatuan Islam). Sejak tahun 2001 tidak ada lagi persatuan yang boleh menggunakan perkataan Islam.

Beliau bijak bertindak menafikan hak mahasiswa berpersatuan dan berpolitik kampus. Sejak tahun 2001, sesiapapun tidak dibenarkan bertanding untuk Pilihanraya Kampus tanpa tajaan HEP. Rakan sezaman saya yang pernah mencuba nasib untuk bertanding atas tiket bebas tetapi semuanya dilarang bertanding. Kesannya Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM) yanga da pada hari ini semuanya adalah kaderisasi HEP yang boleh dicucuk hidung dan tidak mempunyai jati diri dalam berfikir dan merancang.

Beliau pernah bertindak menukarkan pensyarah yang berfikrah Islam. Antaranya Ustaz Fadhlullah Shuib yang lantang dan berani mengkritik beliau. Hanya kerana keberanian beliau menyatakan dakwah Islamnya, beliau telah ditukar ke Sabah.

Pusat Islam menjadi saksi bisu betapa program-program Agama disekat habis-habisan. Kuliah agama sudah hampir tidak langsung diadakan (semasa saya belajar - 1997-2003). Sehingga kini mahasiswa serta pensyarah yang dahagakan Islam serta kuliah terpaksa mendapatkan dari masjid di luar UiTM.

Rakan-rakan saya mahasiswi pernah diburu dan diberi amaran hanya kerana bertudung labuh atau berjubah. Manakala mahasiswi yang tidak bertudung tidak diambil tindakan apa-apa.

Begitulah tindakan beliau selama 9 tahun mentadbir UiTM Shah Alam. Saya doakan semoga Naib Canselor yang baru agar diberi hidayah serta mampu berfikiran rasional dan bertindak lebih professional.

No comments: