Friday, January 29, 2010

HUJAH DR YUSUF AL QARADHAWI BERKENAAN KALIMAH ALLAH.

Sebaik-baik isu Kalimah Allah meletus, pelbagai pihak menyuarakan pandangan. Ramai yang meyokong tidak kurang yang membantah.

Di pihak PAS, menerima kalimah Allah boleh digunapakai oleh penganut agama lain (Kristian) tetapi dengan amaran keras agar ianya tidak disalah guna. Bagi saya keputusan ini adalah paling tepat dan paling bijak. Tidak perlu disangkal lagi. Maka UMNO terperangkap lagi kali ini. Asalnya nak raih undi dan sokongan PAS, tetapi PAS ambil sikap berkecuali. Ramai bukan Islam sokong PAS berbanding UMNO. Yang Melayu pula terpecah dua. Yang tak paham termasuk NGO Islam kata PAS gadai prinsip / akidah, termasuk seorang YB yang mendakwa alim dan perjuangkan Islam itu.

Ada juga menerima keputusan ini dengan nada positif. Nasihat saya, positif lah. Kerana Jemaah yang membuat keputusan kerana Allah lebih diberkati daripada keputusan seorang diri.

Maka ada ulama' paling besar di dunia Islam kini menyokong keputusan PAS. Alhamdulillah, Dr Yusuf Al Qaradhawi yang dikenali dengan Imam Al wasati (Imam Paling sederhana) telah mengeluarkan hujahnya beberapa hari lepas. Saya nukilkan ucapan beliau, mudah-mudahan dapat meredakan kemarahan segelintir ulama' di Malaysia ini. Beliau berhujah ringkas:

"Wahai saudaraku, Allah adalah Tuhan sekelian alam seluruhnya, Tuhan orang Islam dan Tuhan orang Kristian. Surah terakhir di dalam Al-Quran ada menyebut : ((Katakanlah! (wahai Muhammad) Aku berlindung dengan Tuhan sekelian manusia, Yang Menguasai sekelian manusia!))..bukan Tuhan orang Islam sahaja atau Tuhan Arab sahaja, atau Menguasai Arab sahaja ….) Kemudian beliau(Al-Qardhawi) bertanya: Oleh itu kenapakah perkara ini menimbulkan kemarahan wahai orang-orang (Islam) Malaysia? "

No comments: