Thursday, October 15, 2009

PEMUDA UMNO TAKUT ANWAR LEBIH TAKUT ALLAH

Tak semena-mena nama Anwar dijulang oleh Khairy dalam Persidangan Pemuda UMNO. Walhal, Anwar tidak ada pun dalam majlis tersebut. Dan Anwar telah lama dengan sikap begitunya, yang konsisten lantangnya sejak dahulu.

Tidak ada siapa pun yang menjolok, tiba-tiba Khairy memberi amaran untuk menghalang Anwar dari melangkah ke Pejabat Perdana Menteri. Semua orang tahu, bukan mudah Anwar sebagai ketua pembangkang mahu menjejakkan kaki di Pejabat Perdana Menteri. Banyak rintangan yang perlu dihadapi. Sebagai pembangkang di sebuah negara ala kuku besi seperti Malaysia, tidak ada apa yang dapat dilakukan melainkan melainkan jerit dan slogan untuk menyedarkan rakyat Malaysia. Untuk bercita-cita tinggi dalam masa terdekat, tidak termimpi oleh sesiapa pun dari kalangan parti Pakatan rakyat.

Pun begitu, Anwar tetap menjadi mimpi ngeri pemuda UMNO yang terkenal tahan lasaknya. Hebat sangatlah mereka ini sehingga sanggup memukul petugas PAS dalam PRK Bagan Pinang baru-baru ini, tetapi apabila mendengar nama Anwar dilaungkan menjadi kecut perut.

Nyatalah Anwar adalah ancaman terbesar UMNO. Kemana sahaja dan apa sahaja majlis mereka, nama Anwar bersama Pakatan Rakyat sangat berhantu.

Mungkin dendangan Khairy ada dua maksud. Dalam politik, kita kena membaca banyak sudut. Pertama, mungkin Khairy sengaja menyebut nama Anwar agar dengan hasrat itu, ramai tokoh Pakatan Rakyat akan melenting. Dan ini sudah pasti melonjakkan namanya. Bukankah Khairy sangat gemarkan kemasyhuran dan dengan begini beliau akan dijulang sebagai wira oleh pemuda UMNO. Pakatan pula akan melabelnya sebagai musuh nombor wahid. Walhal standard Khairy tidak lebih dari Ketua Pemuda PAS, PKR dan DAP sahaja. Tidaklah sepenting mana.

Kedua, Khairy sengaja cetuskan isu untuk diperbesarkan. Selain kemenangan di Bagan Pinang, UMNO sudah ketandusan isu untuk dimainkan. Bila politik UMNO sejuk, ia membahayakan mereka. Sukar untuk UMNO sedarkan rakyat yang sudah mual sebati dengan Pakatan Rakyat. Lalu isu terpaksa diolah supaya politik negara kembali berkocak. Isu kepala lembu, Teoh Beng Hock, SPRM dan lain-lain adalah buah tanggung Pakatan terhadap UMNO.

Ketiga, dan ia mungkin agak keterlaluan, Khairy berpakat dengan Anwar. Ini supaya Anwar tetap menjadi entiti yang digeruni oleh Najib dan pimpinan UMNO yang lain. Memang Najib menggeruni karisma Anwar yang jauh ke depan berbanding puak-puak UMNO. Dalam Poliitik, segalanya mungkin. Siapa tahu, selepas ini seorang bernama Khairy mampu berpakat dengan individu besar seperti Anwar buat menumbangkan sebuah rejim di bawah Najib?!

No comments: