Friday, October 30, 2009

YB PAS SAMPAI MATI PERTAHAN KERUSI : ADUN PKR PULA MUDAH LOMPAT PARTI

Berita terkini semalam, ADUN Pelabuhan Klang, Badrul Hisham telah mengisytiharkan diri keluar PKR dan menjadi bebas. Kebiasaannya, bila dah jadi Bebas ni, beberapa jam kemudian akan sertai UMNO. Begitu mudah insan sepertinya berubah angin. Hilang sudah semangat perjuangan hanya semata-mata habuan dunia atau mungkin sikap tidak berpuas hati terhadap sesuatu perkara, maka prinsip perjuangan dilelongkan begitu sahaja.

Dalam keadaan PKR yang begitu goyah begini, masih ada manusia yang sanggup berdamai dan duduk setia di bawah payung Pakatan Rakyat. Ialah, setiakawan perlu dijaga dan diteruskan. Tetapi wajarkah sahabat yang kita perlu jaga hatinya, tetapi sahabat itu tidak sedikit pun menjaga hati rakyat dan ahli-ahli PAS?

Sekadar perkongsian, di Perak, hanya kerana sikap YB dari Pakatan Rakyat juga maka Kerajaan Negeri Perak tumbang. Sehingga hari ini, kerajaan itu tidak dapat kembali. Perak jadi tunggang langgang angkara perangai tiga orang dari bekas Pakatan Rakyat - dua darinya dari PKR dan satu DAP.

Pun begitu, bergaduh dalam PAS hanya kerana sesetengah pihak mahu bersetia dan dilihat sangat setia dalam berkawan. Sedangkan sahabat setianya sendiri tidak mahu menjaga setiakawan ini!

Dalam PAS, YB dan pimpinannya, sampai mati pertahan kerusi yang dimenangi. Kita menganggap inilah jihad besar yang perlu digalas. Amanah rakyat serta baiah diri terhadap jemaah mengikat diri dari melakukan khianat. Ada yang sakit-sakit terpaksa hadir ke Sidang DUN atau Parlimen.

Bukan tidak pernah YB PAS ditawarkan ganjaran lumayan. Ketika merudumnya kerusi PAS di Kelantan tahun 2004-2008, berjuta ganjaran di beri kepada mana-mana ADUN yang mahu melompat parti. Tetapi, alhamdulillah, kesemua itu tidak terkesima. Kelantan masih boleh bertahan walaupun hanya dengan satu kerusi lebih dan dengan majoriti dua undi!

No comments: