Friday, October 2, 2009

SPR SEMAKIN MENGGILA

Timbalan Pengerusi SPR telah melarang mana-mana parti selain parti yang bertanding dari berkempen, termasuk memasang bendera atau poster.

Ini sudah tentu ditujukan khas buat Pakatan Rakyat dengan koalisinya PKR dan DAP. Jelaslah yang dimaksudkan ialah supaya PKR dan DAP jangan sibuk-sibuk menggantung bendera dan poster pemimpin mereka.

Sedangkan BN diiktiraf sebagai sebuah parti yang sah. Dan dengan begini mana-mana pemimpin dalam BN boleh ditampal poster mereka sama ada dari MCA, MIC, Gerakan atau mana-mana pemimpin BN dari Sabah dan Sarawak (kalau mereka nak).

Apalah yang hendak ditakutkan sangat kalau Pakatan Rakyat dengan kerjasama 3 buah parti politik ini berkempen menggunakan bendera dan poster mereka. Sudah tentu rakyat ingin mengetahui hubungan erat yang terjalin antara komponen Pakatan Rakyat ini, dan sudah tentu rakyat ingin mengenali pemimpin mereka.

Meskipun PKR dan DAP tidak bertanding, tetapi mereka tetap di bawah sebuah Pakatan Rakyat yang turut dianggotai PAS. Tanpa PAS siapalah Pakatan Rakyat, begitulah juga tanpa PKR dan DAP, tiada ertinya PAS dalam sebuah PR.

Patutnya SPR menghalang mana-mana parti politik yang bertanding dari menggunakan jentera kerajaan. Ini lebih besar bahayanya kerana melibatkan penyalahgunaan kuasa. Kenapa tidak dilarang BN menggunakan jentera rasmi kerajaan seperti polis, tentera, Kementerian Pendidikan, sekolah, dan lain-lain dari diperbudakkan.

Nampak sangat SPR mahu memberi kelebihan walau dalam keadaan apa pun kepada BN. Dan ini bukan sekali dilakukan untuk memenangkan BN, sudah acapkali. Termasuk menggunakan kaedah undi pos yang sangat diragui oleh seluruh rakyat yang sedar dan celik politik. Harapnya ini yang terakhir cara yang digunakan untuk menyelamatkan hayat UMNO-BN yang sudah nazak. Selepas ini kiranya UMNO-BN tumbang di Bagan Pinang, nantikan sebuah kehancuran mereka, dan terdirilah sebuah demokrasi yang berpaksikan keadilan rakyat!

No comments: