Thursday, October 15, 2009

UMNO TERKIAL MENCARI MAKNA KETUANAN SEBENAR

Setelah lebih 50 tahun merdeka dan setelah berdekad memerintah negara, baru kini UMNO mahu mencari makna ketuanan Melayu sebenar.

Selama ini ketuanan yang mereka faham ialah membaham apa sahaja hasil mahsul negara, dengan maksud untuk memberikan hak kepada orang melayu. Walhal, yang diberikan itu adalah kepada keluarga mereka sendiri, manakala rakyat di bawah melopong.

Selama ini ketuanan Melayu yang mereka faham ialah mesti memberikan hak lebih kepada peniaga dan kontraktor Melayu, sedangkan mereka sebenarnya tidak berhak pun. Tanpa usaha, tanpa kelulusan, tanpa kelayakan dan rekod cemerlang, semua projek dapat ke kroni (yang namanya Melayu UMNO) sedangkan ramai lagi rakyat yang layak tidak diberikan hak.

Selama ini ketuanan Melayu yang mereka faham ialah Ketuanan UMNO. Semua projek, kemudahan dan insentif duduk di ketiak Ketua bahagian atau Ketua Kampung yang memang UMNO. Untuk mendapat habuan, kena isi borang UMNO atau setidak-tidaknya kena pangkah UMNO.

Setelah satu pertiga negara dikalahkan oleh Pakatan Rakyat, baru kini mereka menyedari makna sebenar ketuanan Melayu. Dan PAS telah lama mendifinisikan makna sebenar ketuanan, iaitu ketuanan Islam. Semenangnya hanya ketuanan Islam yang lebih adil kepada semua rakyat, dan inilah yang gagal difahami oleh UMNO...




UBAH ERTI KETUANAN MELAYU -malaysiakini

Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin berkata Umno dan pergerakan itu tetap menjadi pejuang bangsa - mempertahankan Islam, kedudukan Raja-raja Melayu dan Bahasa Melayu - tetapi menyarankan ia bukan lagi berteraskan konsep kekuasaan Melayu yang sempit tetapi kepimpinan Melayu yang adil dan rahmah.

"Kita perlu memperjuangkan semua ini berlandaskan dua prinsip, iaitu keadilan dan rahmah, terutamanya dalam hubungan dengan kaum-kaum lain.

"Kompas perjuangan ini akan menggariskan agenda nasionalis kita, yang bukan berteraskan konsep kekuasaan Melayu atau Malay dominance yang sempit, tetapi kepimpinan Melayu atau Malay leadership yang adil dan rahmah," kata Khairy dalam ucapan dasarnya di perhimpunan Pemuda Umno di PWTC hari ini.

No comments: