Friday, April 3, 2009

AKHIRNYA PAK LAH PERGI JUA: KINI GILIRAN NAJIB.


Najib sah mengangkat sumpah pagi ini di Balairong Seri, Istana Negara. Pudarlah harapan dan suramlah hari-hari mendatang buat pencinta keadilan. Tindakan beliau selepas ini, faham-fahamlah, siapa yang akan menjadi mangsanya!

Pak Lah pergi juga mengikut jadual. Tidak ada sebarang peristiwa menarik dapat dilakar pembabitan beliau sepanjang meneraju PM. Benarlah telahan saya, Pak Lah bukan somebody, dia juga bukan 'special' - dia sama dengan anybody.

Harapan menggunug kepada Pak Lah kini tinggal habuk berterbangan. Pak Lah memang tidak mahu mencipta kontroversi. Graf hidupnya mendatar, tidak ada puncak klimaks. Memang Pak Lah bukan berani mencipta kejutan. Datanglah sesiapa saja, memberikan pandangan, nasihat dan teguran. Pertemua rahsia dengan Anwar di Hulu Langat menjadi kenangan. Perjumpaan tidak rasmi dengan Tengku Razaleigh juga tinggal memori. Rupanya sekadar pertemuan biasa. Tidak ada apa-apa perjanjian sulit. Memang Pak Lah lurus bendul. Akhirnya beliau pergi. Selainnya melopong menganga, terpinga-pinga. Apakah Pak Lah mahu melepaskan dendam amarahnya akibat penolakan rakyat terhadapnya. Nah, sekarang rasakan. Negara dipimpin seorang yang punya rekod yang sangat buruk. Pak Lah kini tersenyum puas menyaksikan porak peranda negara selain gelaran Tun yang diidamkannya.

Mulai hari ini Najib memimpin negara. Malangnya, rekod beliau belum dibersihkan. Baru beberapa hari lepas, imej beliau diangkat oleh media antarabangsa. Badi Altantuya masih melekat pada diri beliau. Bagaimana untuk menghapus keraguan masyarakat negara dan antarabangsa terhadap reputasi dan imej beliau. Namun itu bukan halangan untuk beliau menjadi PM. Imej tidak menjadi suatu masalah buatnya.

Inilah rekod Malaysia. Selain legasi kedua selepas almarhum ayahnya 30tahun lepas, beliau naik menjadi PM dalam keadaan namanya busuk di mata rakyat. Belum pernah terjadi sedemikian rupa, Najib dicebik oleh anak-anak muda. Kalau beliau berjalan sewaktu pilihanraya kecil ini di merata ceruk, pasti akan diejek.

Buat Pak Lah terima kasih kerana pernah meninggalkan sebingkis harapan. Harapan itu kini menjadi debu. Kepada Najib, Tahniah diucapkan. Kuasa kini di tangan anda, putarlah kemana sahaja, semua jentera negara akan tunduk patuh. Andalah pemandu negara. Haluan ke kanan, maka ke kananlah negara. Kalau anda terbabas, maka rakyat khalayak akan turut sama terbabas. Buatlah apa sahaja yang anda mahukan, ingat sahaja pada dosa pahala. Kami rakyat akan tuntut pada diri anda kalau ada secebis kezaliman tertimpa pada diri kami!

1 comment:

Unknown said...

Salam saudara..artikel yang menarik.mcm mana sy nak add sudara jd rakan dlm blog sy..