Wednesday, April 29, 2009

KE MANA AKAN BERKHIRNYA EPISOD DRAMA DI PERAK

Mahkamah Persekutuan semalam memutuskan untuk menolak permohonan peguam Dr Zambry untuk mengiktiraf beliau sebagai MB yang sah. Mahkamah lalu memerintahkan kes ini di dengar di Mahkamah Tinggi. Kes ini sudah menjadi bola sepak yang ditendang ke sana sini tanpa ada apa-apa tujuan dan kesudahannya.

Terdahulu dari itu, Mahkamah Tinggi menerima hanya 2 daripada 8 permohonan Zambry untuk mengisytiharkan Speaker DUN Perak, Sivakumar yang memerintahkan beliau bersama 6 orang exco lantikannya digantung daripada sidang DUN sebagai tidak sah. Ini bermakna, dalam perkiraan perundangan, perisytiharan mahkamah hanya bersifat sebagai pandangan (opinion) dan bukannya keputusan yang boleh dijaja ke mana-mana. Akhirnya nanti, Speaker juga yang akan membuat keputusan layakkah Zamry dan gerombolannya masuk ke DUN Perak. Sudahlah mahkamah diperkaikan ramai sebagai mahkamah kangaru, kini Dewan Undangan Negeri (DUN) pula menjadi bahan ketawa orang.

Zambry pula dalam keadaan tergesa-gesa mahu beliau diiktiraf sebagai MB dan mengejar masa supaya DUN tidak dibubarkan dengan sendirinya. Terpaksalah beliau naik turun Istana Perak bagi memohon restu diadakan sidang DUN. Dulu masa Speaker dan MB yang sah (Nizar Jamaluddin) mahu mengadakan sidang DUN tidak dibenarkan, dihalang dari masuk ke sidang DUN, sehingga mereka terpaksa bersidang bawah pokok. Kini beliau pula terhegeh-hegeh mahu sidang diadakan demi nak selamatkan karier politik dan kerajaan 'haram' nya dari terbubar dengan sendirinya. Alangkah tak malunya Zambry!

Bayangkan kalau kerajaan Pakatan Rakyat bertindak tegas dan pihak polis pun bertindak atas kebenaran. Notis panggilan sidang DUN tidak pun dalam pengetahuan Speaker, tiba-tiba Setiausaha DUN yang telah pun digantung boleh mengeluarkan notis mengarahkan sidang DUN diadakan tanpa kebenaran Speaker. Tidak ini suatu lawak jenaka paling kelakar abad ini. Taraf setiausaha DUN sama seperti penjawat awam lainnya yang mempunyai majikan atau pegawai atasannya. Beliau mesti bertindak atas arahan Speaker, bukan membuat kerja syok sendiri.

Saya tidak dapat gambarkan kalau betul-betul terjadi ke atas Kerajaan haram Zambry sebagaimana ia berlaku ke atas kerajaan Pakatan Rakyat tempohari. Hendak masuk ke DUN dihalang. Sedangkan disitu ada Speaker dan Ahli Dewan Undangan Negeri. Masuk ke pejabat sendiri pun dihalang. Agak-agaknya kalau ia benar-benar berlaku kepada Zambry bagaimana riuh rendahnya negara ini. Pasti kerajaan UMNO-BN akan bertindak luar kebiasaan. Mungkin ISA dijadikan senjata. Mungkin juga darurat. Atau undang-undang sekatan. Atau mungkin juga polis akan bertindak luar kawarasan. FRU akan berkawal seperti zon kawalan perang.

Sudah dikatakan bahawa biarlah kuasa Speaker dan DUN menentukan segalanya, apa dikacau kuasanya. Sistem pemerintahan negara sudah dipecah-pecahkan, tidak perlulah eksekutif mencapur adukkan kuasa-kuasa tersebut. Sekarang badan perundangan (mahkamah), legislatif dan eksekutif sudah berserabut, akibat sikap tamakkan kuasa.

Sehingga bila dapat kita saksikan negeri Perak dapat diperintah dengan aman dan tenang. Hanya kerana mabuk kuasa, ditambah dengan kesombongan memangsakan beribu rakyat negeri itu. Tinggallah nanti beberapa tahun ini kedua-dua pihak bertelagah menentukan siapa punya mentadbir negeri itu. Kalau dibubarkan DUN dan adakan kembali PRK seluruh negeri Perak, bukankah mudah. Rakyatlah yang akan menentukan kerajaan mana mereka kehendaki. Tidak perlu kita pening menafsir undang-undang ikut kepala sendiri.

No comments: