Saturday, April 25, 2009

SPR MENUNGGU ISYARAT DARI NAJIB UNTUK TERUSKAN PRK PENANTI

Tindakan Suruhanjaya Pilihanraya menangguhkan pengumuman tarikh Pilihanraya Kecil DUN Penanti amat mengejutkan. SPR seakan-akan menunggu isyarat dari Najib selepas mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO pada hari Jumaat, 23 April untuk menentukan tarikh Pilihanraya kecil Penanti. Lebih melucukan apabila SPR berura-ura mahu mengkaji kesahihan surat perletakan jawatan Fairus sebagai ADUN. Bukankah sudah jauh SPR melangkaui tugas utamanya?

Sepatutnya SPR hanya memainkan peranannya selaku pengendali pilihanraya. SPR tidak perlu bertanya apakah sahih surat perletakan jawatan seseorang ADUN atau Ahli Parlimen. Tugas menentukan kesahihan surat perletakan jawatan terletak pada speaker DUN atau Parlimen.

Dalam keadaan begini masih SPR menunggu isyarat dari Najib. Jelaslah kepada kita di pihak mana SPR berada sekarang. Wajarlah Pengerusi dan seluruh pemimpin SPR dirombak dan digantikan dengan mereka yang benar-benar bebas dan telus. Rakyat sudah muak dengan mainan politik dan talam dua muka pemimpin UMNO yang tidak malu memperkudakan jabatan kerajaan.

Apabila Najib dan gerombolan UMNO bermesyuarat yang memutuskan untuk masuk bertanding dalam PRK Penanti barulah nampak SPR tergocoh mengumumkan akan menentukan tarikh PRK Penanti. Nampak sangat plot yang dirancang agar SPR bertindak mengikut skrip yang disediakan. Apapun tahniah Najib kerana mahu UMNO menyertai Pilihanraya. Barulah nampak kejantanan UMNO untuk bertemu dengan Pakatan Rakyat. Dan disitulah nanti kita menentukan siapa yang berjaya menambat hati rakyat.

No comments: