Wednesday, February 11, 2009

CULIK, UGUT, PUJUK MENJADI TREN BARU UMNO MEMBELI WAKIL RAKYAT

Budaya Machiavelli (iaitu matlamat menghalalkan cara) memang sudah lama terkenal dalam UMNO. Lihat saja dalam beberapa siri Pilihanraya, segala elemen digunakan bagi memenangi Pilihanraya tersebut. Tidak cukup media, wang berjuta dihamburkan bagi membeli hati pengundi serta jentera dari segenap lapisan dikerah bagi sesuatu matlamat UMNO.

Dalam pemilihan UMNO pula, budaya membeli perwakilan dengan duit adalah sebati dengan cara gerak kerja UMNO. Mereka tidak boleh hidup tanpa wang dan tanpa belian perwakilan. Kemudiannya budaya ini menular sehinggalah terjadinya baling kerusi, tumbuk menumbuk, pulau memulau, dan lain-lain lagi. Semua ini berkisar kepada satu matlamat- iaitu mabukkan kuasa.

Tren UMNO kini telah mencambah dan mengenai hampir sesiapa sahaja. Daripada rakyat miskin di kampung-kampung - mereka diugut dan dipujuk sedemikian rupa, kepada mahasiswa - diugut dan ditekan, kepada kakitangan kerajaan - dengan akujanjinya, sehnggalah membawa kepada wakil rakyat.

Yang menggerunkan kita ialah cara UMNO bertindak tanpa mengenal erti kemanusiaan dan rasa bersalah. Dalam kes dua ADUN di Perak, bahkan Dato' Nashaurddin ADUN BOTA yang meninggalkan UMNO, cara UMNO (lebih tepat Najib) amat memualkan. Beberapa pendekatan agresif dikenalpasti sebagai trade mark UMNO (Najib) terkini.

Ia akan dimulai dengan berita kehilangan ADUN-ADUN tersebut. Terbaru kes kehilangan Adun Bukit Selambau, Arumugam. Kehilangan mereka adalah diculik dalam satu operasi melibatkan pasukan keselamatan. Kemudian mereka akan diugut, digertak dan ditekan supaya 'lompat parti'. seperti kes Arumugam yang tidak tahan akibat didera dan diugut membawa kepada perletakan jawatannya. Keluarganya diugut, rumahnya disimbah cat, beliau pernah cuba diculik. Hari ini ternyata beliau diculik. Akhirnya ADUN-ADUN ini akan mengaku kalah dan turut serta 'lompat' bagi meredakan keadaan diri mereka.

Najib adalah perancang utamanya. Beliau belum menjadi Perdana Menteri tetapi telah menunjukkan belangnya sebenar. Penculikan adalah sinonim dengan budaya kerja Najib. sebelum ini Altantuya telah diculik. Mayatnya bersepai dibom. Kemudian kes Bala yang pernah menggemparkan negara dengan pengakuan bersumpahnya bahawa Najib terlibat dalam pembunuhan Altantuya. Sehari kemudian menarik balik afidavitnya dan terus hilang tanpa dapat dikesan. Beliau kini tersenarai antara individu yang hilang umpama Sharlinie.

Kes 'Kehilangan' menjalar kepada wakil rakyat pula. Akhirnya Arumugam turut hilang tanpa dapat dikesan. Pengakuan Arumugam bahawa beliau ditekan dan diugut sedemikan rupa wajar menjadi pertimbangan kita. Betapa aspek keselamatan calon dalam keadaan sekarang patut menjadi keutamaan. Ini hanya kerana tindakan terdesak UMNO memungkinkan apa sahaja boleh berlaku- hatta membunuh.

Pengakuan Arumugam bahawa beliau diugut juga perlu diberikan perhatian oleh SPRM. Rasuah telah menjadi parah sehinggakan wakil-wakil rakyat secara terang-terangan boleh dibeli. Mereka juga telah diugut keras. Soalnya apakah pertimbangan SPRM untuk membuka fail penyiasatan dan mensabitkan Najib sebagai konspirator tertinggi, sehingga mampu mengheret Najib dalam mahkamah terbuka dan telus, seperti mana janji Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi. Babak baru sedang dibuka, dan sama-sama kita saksikan kelakonan SPRM dalam adegan ini.

No comments: