Sunday, February 1, 2009

PILIHANRAYA LAGI. KALI INI DI PERAK

Pilihanraya Kecil kembali lagi, kali ini di Perak. Ia berlaku di DUN Changkat Jering dan Dun Behrang apabila kedua-dua Adunnya dari PKR telah metak jawatan sebagai ADUN.
Spekulasi telah terjawab. Akhirnya kedua-duanya mengalah dalam pujukan lumayan UMNO.

Mujurlah mereka mahu mengosongkan kerusi dan membiarkan rakyat sebagai hakim dalam suatu perhitungan baru. Setidak-tidaknya ada lagi peluang Kerajaan Pakatan Rakyat untuk memenangi kerusi tersebut.

Dalam hati saya beristighfar panjang. Mengapa begitu mudah manusia beralih arah? Kemanakah perginya harga sebuah perjuangan menegakkan keadilan yang harganya mahal? Tidakkah mereka ini boleh menilai erti perjuangan ini dengan mengumpamakan seperti perjuangan Hamas di Palestin yang bertaruh nyawa demi menegakkan sebuah negara yang adil? Apakah UMNO tidak boleh disamakan dengan sebuah rejim zalim yang menindas rakyat berpuluh tahun lamanya? Kesian, murahnya nilai mereka boleh ditukar dengan wang ringgit.

Najib Razak mungkin boleh bernafas lega sedikit sebagai penawar sakitnya dalam siri pilihanraya kecil sebelum ini. Takpelah, biarkan Pilihanraya kecil nanti sebagai gelanggang. Kita nantikan sebuah episod baru perjuangan rakyat mentsunamikan segala habuan janji mewah legasi UMNO! Ya, rakyat sedang dahagakan perubahan total.






Dua Adun PKR Perak letak jawatan
Feb 1, 09 8:15pm
Speaker Dewan Undangan Negeri Perak, V Sivakumar berkata beliau telah menerima surat peletakan jawatan dari Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Behrang, Jamaluddin Mat Radzi dan Adun Changkat Jering, Osman Jailu.

Katanya, beliau menerima surat peletakan jawatan mereka melalui faks pada kira-kira jam 5.45 petang di kediamannya.

Jamaluddin dan Osman juga merupakan ahli exco kerajaan negeri Perak.

"Mereka telah meletak jawatan sebagai Adun, berkuatkuasa serta-merta," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Dengan itu, Sivakumar mengisytiharkan kerusi DUN Behrang dan Changkat Jering telah kosong dan dua pilihanraya kecil akan diadakan tidak lama lagi.

Menurutnya, beliau akan memaklumkan mengenai kekosongan tersebut kepada Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) esok/

Pilihanraya kecil bagi kedua-dua kerusi tersebut mesti diadakan dalam tempoh 60 hari.

Kedua-dua Adun PKR itu telah hilang sejak lima hari lalu, dan mencetuskan spekulasi bahawa mereka telah melompat menyertai Barisan Nasional.

No comments: