Sunday, February 8, 2009

PERSAMAAN ANTARA PERAK DAN GAZA

Dengan tercetusnya krisis kepimpinan di Perak, nasib negeri Perak hampir sama dengan keadaan di Gaza. Mungkin banyak perbezaannya, tetapi banyak persamaannya antara Perak dan keadaan di bumi jihad itu.

Tidak sama Gaza dan Perak dari sudut kemusnahan kebendaan. Memang struktur bangunan masih utuh, kukuh. Tidak ada bedilan bom dan peluru berpandu. Tidak ada Jet F16, Helikopter Apachee, Kereta kebal Abrams atau Merkava. Juga roket-roket yang membelah angkasa.

Mungkin juga tidak sama dari sudut kerajaan Hamas yang dipimpin oleh gerakan Islam dan Perak pula dipimpin oleh kerajaan Pakatan Rakyat yang bercampur antara kaum Cina dan India. Kerajaan Perak bukan kerajaan Islam.

Cuma persamaan antara Perak dan Gaza ialah dari sudut matinya demokrasi. Di bumi Gaza, Israel bertindak membelakangkan prinsip kemanusiaan, hak asasi manusia dan pelbagai peraturan. Di Perak, demokrasinya telah dilanggar oleh UMNO-BN. Tidak ada lagi Peruntukan Perlembagaan, Undang-Undang Tubuh negeri Perak, prosedur perlantikan dan pemecatan Menteri Besar, Undi tidak percaya dan sidang DUN. Yang ada adalah ketamakan, kerakusan dan kedurjanaan UMNO-BN merampas kuasa.

Di Gaza, Israel bertindak merampas tanah. Mereka menghalau penempatan rakyat Palestin dan menempatkan rakyat Israel di bumi Palestin. Di Perak, rampasan kuasa telah berlaku secara tidak sah. Kerajaan sah yang dipilih oleh rakyat telah dinafikan dan melantik secara sesuka hati tanpa prosedur dan melantik kerajaan baru.

Di Gaza, kerajaan Fatah yang dipimpin oleh Mahmud Abas tidak mengiktiraf kerajaan Hamas yang telah dipilih secara sah oleh rakyat Palestin. Mereka membohongi dunia menyatakan bahawa merekalah pejuang sebenar rakyat Palestin. Hamas pula dilabel sebagai pengganas. Tetapi pemimpin mereka bersekongkol dengan Israel bagi membunuh pemimpin Hamas. Di Malaysia, UMNO-BN membohongi dunia menyatakan merekalah pejuang rakyat. Hakikatnya mereka adalah perompak hak rakyat. Mereka juga bersekongkol dengan Amerika Syarikat bagi memerangi 'pengganas' Islam. Di Perak pula, UMNO-BN tidak mahu mengiktiraf kerajaan Pakatan Rakyat yang telah sah memenangi pilihanraya di Perak. Apabila diajak untuk bertarung dalam Pilihanraya semula pun UMNO-BN tidak mahu.

Di Gaza, pelbagai kemudahan rakyat disekat. Bantuan perubatan dan kemanusiaan turut disekat. Rakyat dibiarkan mati derita. Di Perak, pelbagai kemudahan untuk MB dan Exconya telah disekat. Pejabat dikunci, kereta diarahkan pulang kembali, dihalau keluar dari rumah, dan rakyat pula disekat dari mendapat maklumat sebenar. Apabila rakyat berhimpun, diadakan sekatan jalan raya. Rakyat dinafikan hak untuk memberi simpati kepada YAB Dato' Seri Nizar dan kerajaannya.

Di Gaza, kemuncak kejahatan Israel adalah pemusnahan masjid, rumah ibadat, hospital, sekolah dan lain-lain tempat awam. Masjid di bom. Di Perak, masjid ditembak dengan gas pemedih mata. Rakyat ditangkap ketika berhimpun. Tidak kira lelaki, perempuan, anak-anak kecil turut menjadi mangsa.

Di Gaza, rakyat turun ke jalan raya berdemonstrai membantah kezaliman Israel. Bahkan di seluruh dunia melakukan protes jalan raya. Di Perak, rakyat turun ke jalan raya membantah kezaliam rampasan kuasa UMNO-BN. Bahkan rakyat seluruh Malaysia memberikan simpati dan membantah kezaliman UMNO-BN. Hanya belum sampai rakyat seluruh Malaysia turun ke jalan raya di seluruh negara.

Begitulah kalau kezaliman berleluasa. Asal daripada bumi aman menjadi huru hara. Daripada tenang menjadi gelora. Daripada adil dan saksama menjadi zalim dan kejam. Menjadi pengajaran sejarah ketamadunan manusia, bahawa kezaliamn pasti akan hancur di asak perjuangan rakyat.

No comments: