Wednesday, December 24, 2008

ALAHAI PERDANA MENTERIKU YANG BERJIWA RAKYAT

Memetik dari Berita Siasah muka surat belakang keluaran 21-27 Disember 2008 berkenaan sewa rumah Perdana Menteri di Seri Perdana dan rumah Timbalan Perdana Menteri (Seri Satria) di Putrajaya berjumlah RM 27,545.80 sehari. Julmah setahun dibelanjakan kerajaan sebanyak RM4.15 juta atau RM 345,833.33 sebulan.

Untuk kos penyelenggaraan pula, sebanyak RM 1.89 juta dibelanjakan setahun manakala RM 158,051.40 bagi rumah PM.

Rumah TPM pula kos penyelenggaraan adalah sebanyak 2.74 juta setahun bersamaan RM 228,333.33 sebulan atau RM 94,156.00 sebulan.

Saya tidak hairan dengan kenyataan ini kerana memang gaya hidup pemimpin negara Malaysia hari ini melampau mewahnya. Berbanding dengan rakyat biasa yang miskin, jurangnya terlalu jauh. Saya pernah bertemu dengan rakyat di sebuah negeri paling maju yang masih tidak bersekolah, tidak tahu membaca dan menulis, rumahnya diterangi dengan lampu minyak tanah, bermandikan air perigi setiap hari. Kenderaan utama mereka adalah basikal atau motosikal buruk yang digunakan untuk bertani.

Lihatlah apa kenderaan rasmi Perdana Menteri dan Menteri kabinet lainnya. Bagaimana pula keadaan istana mereka, istana-istana hinggap di seluruh pelusuk negara dan di peringkat antarabangsa? Keluar negeri macam keluar daerah saja. Berbelanja sehingga tidak ingat akhirat. Berapa ramai pemimpin negara miliki kereta Porche, Jet peribadi, bot mewah dan lain-lain aset mewah?

Hidup segelintir dua pemimpin negara amat melampau berbanding dengan rakyat biasa seperti kita semua. Bagi kita, ramainya yang bekerja makan gaji dengan kerajaan atau swasta, diperah keringat mereka sehingga tiada tenaga. Dengan gaji sederhana itu pula diguna buat menanggung anak dan isteri, rumah sewa, kereta sebuah atau dua, duit nurseri anak-anak, bil-bil rumah, lampin dan susu anak, manakala selebihnya yang tinggal adalah untuk makan minum mereka. Kepada rakyat ini, pemimpin negara kata berjimat cermat, jangan boros, jangan membazir, jangan ikut nafsu.

Untuk beberapa orang yang bergelar Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri dengan keluarga mereka berbelanja sakan tidak mengapa. Berapa habis pun tidak menjadi isu, kerana kononnya untuk kepentingan negara. Kemudian canang seluruh dunia merekalah pemimpin yang prihatin, berjiwa rakyat, cakna, ambil berat, dan lain-lain istilah bagi memaniskan lidah. Lain-lain kemudahan smeua percuma. Rumah percuma ditanggung oleh kerajaan, kereta percuma, pengawal peribadi percuma, minyak kereta percuma, pemandu percuma, tol tidak kena bayar, telefon percuma, bahkan segala-galanya percuma. Kononnya mereka pemimpin negara, perlu ada keistimewaan tertentu berbanding rakyat biasa.

Apabila rakyat memberontak, protes, serta menukar undi mereka katakan tidak bersyukur. tidak kenang budi, mentaliti subsidi dan macam-macam lagi. Kononnya merekalah pemimpin sejati, berjiwa rakyat, dan hanya mereka layak memimpin negara. Inilah mentaliti dan gaya hidup Perdana Menteriku yang berjiwa rakyat...






No comments: