Friday, December 5, 2008

LIM GUAN ENG BERANI MENGANGKAT DARJAT AL QURAN, PEMIMPIN UMNO TIDAK BERANI

Salut dan penghargaan patut diucapkan kepada YAB Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang yang secara terang-terangan mahu menjadikan al Quran sebagai sumber perundangan utama negara. Kendatipun beliau bukan seorang Islam, tetapi jiwanya sedikit sebanyak ada kehendak dan keinginan untuk menjadikan Al Quran dan Islam sebagai yang tertinggi dari sudut perundangan.

Saya kira ucapan beliau mampu menutup mulut pengkritik yang menyerang DAP secara bertubi-tubi. Ada yang curiga DAP mampu menerima dasar perjuangan Islam yang dibawa oleh PAS. Mungkin permulaannya payah untuk menerangkan konsep Islam yang diperjuangkan PAS dengan ideologi sekular-sosialis DAP ini. Tetapi permulaan hambar Pakatan Rakyat terubat dengan ucapan-ucapan berani dari Lim Guan Eng sejak akhir-akhir ini.

Kini beliau mula berjinak-jinak dengan istilah 'amar ma'aruf nahi mungkar', Al-Quran dan lain-lain yang rasanya janggal untuk pemimpin UMNO ucapkan selama ini. Tambahan lagi Lim Guan Eng sendiri yang menganugerahkan sumbangan kepada penghafal-penghafal Al Quran di negeri Pulau Pinang. Mungkin UMNO dan Gerakan sebelum ini ada melakukan perkara yang sama, tetapi yang istimewanya Lim Guan Eng sendiri berucap mahukan Al-Quran, manakala UMNO tidak pernah zahirkan mahu memartabatkan Al-Quran, apatah lagi mahu melaksanakannya. Gerakan yang sekian lama memerintah Pulau Pinang tidak pula didekati dan didakwahkan oleh pemimpin UMNO untuk memuliakan Al Quran. Bagaimana parti-parti komponen dalam BN dapat mengenali Islam kerana selama ini UMNO memang tidak pernah perjuangkan Islam, menyebarkan dakwah kepada pemimpin dan ahli-ahli parti komponen ini.

Yang UMNO sibuk perjuangkan ialah ketuanan Melayu, hak istimewa orang Melayu. Akhirnya orang bukan Islam kenal Islam ini hanya milik orang Melayu, bukan semua manusia.

Didoakan semoga Allah swt membuka hati YAB Lim Guan Eng menerima Islam. Dan kiranya jadi Lim Guan Eng menerima Islam, sehingga akhirnya menjadi umat Islam yang benar-benar beramal dengan Islam, saya tidak teragak-agak untuk mengangkatnya menjadi Perdana Menteri Malaysia suatu hari nanti. Apa salahnya, kalau betul kena pada syarat!



Dipetik dari berita (Harakahdaily):-

Al-Quran sumber perundangan utama - Lim Guan Eng

Al-Quran penting sebagai sumber perundangan utama dan mampu melahirkan masyarakat madani yang berakhlak tinggi, berintergriti yang bersesuaian dengan prinsip 'Amar Ma'ruf, Nahi Mungkar' dan Cekap, Akauntabel dan Telus (CAT).

Demikian antara ucapan yang disampaikan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dalam majlis penghargaan kepada 102 orang penghafal dan pengajar Al-Quran yang memberi khidmat di negeri itu baru-baru ini.

Kerajaan Pulau Pinang dalam majlis tersebut memberikan sumbangan Rm300.00 seorang dan sijil penghargaan kepada 102 orang penghafal dan pengajar Al-Quran yang memberi khidmat di negeri itu baru-baru ini.

Program yang diadakan di Dewan Seminar Komplek Penyayang itu menyaksikan Lim mengotakan janjinya supaya pengajian al-Quran dimajukan supaya masyarakat dapat diselamatkan apabila kandungan al-Quran dihayati bukan diketepikan sebagaimana sebelum ini.

No comments: