Tuesday, November 18, 2008

DEMONSTRASI BERBOGEL : KEBEBASAN MANUSIA ADA HADNYA!

Telah heboh seluruh negara sekelompok manusia yang berkiblatkan barat, mengugut untuk mengadakan demonstrasi berbogel. Nampaknya ada juga manusia yang berotak sempit atau kata lainnya tidak berotak dengan menjadikan barat sebagai kiblat utama mereka.

Sudah tidak beragamakah kumpulan reformis ini? Barangkali, ini pandangan saya. Memang di barat freedom of speech and gathering diamalkan sungguh. Buatlah apapun, asalkan namanya demokrasi dan tidak menyekat kebebasan rakyat. Nak perjuangkan kebebasan beragama, kebebasan berpersatuan, kebebasan berpakain, berfesyen, kebebasan perkahwinan sejenis, kebebasan perhubungan seks luar pernikahan dan lain-lain. Sebut saja, apa saja yang terlintas di fikiran atas namanya kebebasan, maka rakyat bebas mengadakan aktiviti mereka.

Di Barat, nak berhimpun cara apa pun tak mengapa. Mogok lapar, rapat umum, demonstrasi berbogel, demonstrasi bercawat, bertatu, bertopeng dan lain-lain.

Kita di Malaysia, sudah pasti jauh bezanya dengan negara tidakk bertamadun seperti barat. Dengan majoriti umat Islam sebagai rakyatnya, apakah logik berbogel di khalayak menjadi pilihan reformis. Apa sudah tidak ada idea lain ke? Islam jelas mengharamkan pendedahan aurat kepada umum, apatah lagi berbogel.

Jika benar kelompok ortodok reformis mahu menyatakan bantahan, buatlah cara lebih bersopan. Takkanlah hendak memperjuangkan maruah rakyat negeri Selangor sampai terpaksa jual maruah sendiri.



Petikan dari media:-

Demonstrasi berbogel: Lembu pun tahu tutup kemaluan, kata Nik Aziz

KOTA BAHARU: Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan pihak yang menganjurkan demonstrasi berbogel sebagai tidak bertamadun dan lebih buruk daripada binatang.


Mursyidul Am Pas itu berkata tindakan seumpama itu bercanggah dengan sifat orang Islam dan mereka yang melakukan tindakan itu sudah hilang naluri kemanusiaan dalam diri mereka.


Bahkan, katanya, bagi orang Islam untuk masuk ke dalam tandas, yang tiada siapa melihat ketika berbogel bersendirian, Islam tetap meminta umatnya menjadikan amalan membacakan doa supaya dijauhi daripada syaitan.


"Binatang seperti lembu pun, walaupun dia telanjang bulat, Tuhan ciptakan ekor untuk tutup kemaluannya daripada dilihat inikan kita manusia yang dianugerahkan akal," katanya kepada pemberita selepas merasmikan pembukaan restoran London Fish Tales di sini hari ini.


Beliau mengulas hasrat Gerakan Reformis Rakyat Malaysia (Reformis) meneruskan rancangan mengadakan demonstrasi berbogel di hadapan bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Selangor kerana membantah kenaikan sewa di bawah Program Perumahan Rakyat.


Presiden Reformis, Ramlan Abu Bakar berkata pihaknya membantah kenaikan sewa itu dari RM124 kepada RM250 sebulan.


Sehubungan itu, Nik Abdul Aziz menasihatkan pihak Reformis supaya mengambil pendekatan yang lebih baik dan rasional dalam menyelesaikan masalah yang mereka hadapi.


Beliau berkata cara demonstrasi berbogel itu bukannya cara manusia menyelesaikan masalah tetapi lebih kepada cara binatang atau "monyet".

Dalam perkembangan lain, beliau turut menasihati ibu bapa supaya menjaga anakanak mereka ketika musim tengkujuh yang semakin hampir kerana khuatir mereka menjadi mangsa banjir.

BERNAMA

No comments: