Wednesday, November 12, 2008

KEMENANGAN OBAMA: HARAPAN BARU DUNIA ISLAM?


Saya mengikuti secara dekat perkembangan Barrack Obama. Pilihanraya Presiden US hari Selasa lepas, bersama rakan pejabat kami sibuk mencula undi diperolehi Obama. Kalahkan culan undi Pilihanraya Umum Malaysia. Bila diumumkan pemenang saya serba sedikit terasa lega, tetapi apa kaitan Obama dengan saya?

Ramai di kalangan teman-teman mencemuh. Sama saja, Obama ke McCain, di belakangnya pasti ada tangan-tangan ghaib Zionis Israel. Entahlah. Saya tidak berani mengiya atau menafikan. Saya bukan nujum yang boleh meramal apa akan jadi.

Saya reserve dalam hati, antara kedua-dua (Obama dan McCain) yang mana satu lebih baik. Itu saja. Kita tidak ada pilihan ketiga. Nak sokong Mc Cain, dengan dasar luarnya sama macam Bush sudah tentu mustahil. Obama pula di suatu sudut mengisytiharkan akan mengundurkan tentera dari Iraq, dan Afghanistan, berunding dengan Iran, dan menutup Guantanamo Bay. Saya rasa itu satu permulaan yang baik.

Bukankah itu bermakna ada peluang di meja rundingan buat dunia Islam? Daripada seorang Republikan yang mahu mengekalkan dasar luar Bush yang angkuh itu, lebih baik kita sokong Presiden yang lebih toleran dan boleh berbincang. Itu pendapat saya.

Selain itu, saya kagum profil tinggi Obama. Dari seorang yang biasa, menjadi Senator dan secepat kilat menjadi Presiden. 200 juta rakyat Amerika takkan bodoh memilih seorang berkulit hitam menjadi presidennya! Tentu beliau ini ada kelebihan.

Obama memiliki naluri pidato yang memukau. Lebih hebat lagi beliau mampu menarik sokongan golongan kulit putih yang selama ini Amerika kuat dengan isu perkauman. Beliau mampu mengolah hampir semua isu negara. Dari aspek ekonomi, pendidikan, industri kepada dasar luar negara Amerika. Semua beliau sentuh.

Tetapi saya yakin rakyat Amerika pilih beliau kerana janji dasar luarnya yang lebih toleran. Rakyat Amerika sudah jemu pada sikap angkuh dan bodoh sombong Bush. Bush suka membuli negara lain dan memusuhi hampir semua negara. Berbanding Bush, Obama lebih cerdik dan kelihatan bijak. Bush kelihatan bodoh dan dipandu hampir segenap perkara.

Apapun kekaguman saya tidaklah menjadikan Obama idola saya. Perkara yang baik boleh kita contohi, seperti mana kita kagum dengan pemimpin dunia yang lain. Yang penting, kebaikan yang ada pada tokoh dunia kita kutip dan jadikan panduan dalam perjuangan Islam. Jangan salah faham, hanya beberapa aspek luaran sahaja kita ambil.. bukan ambil sebagai sunnah perjuangan!

No comments: