Wednesday, November 12, 2008

PERGINYA MUJAHID UMAT

Innalillahi Wainna Ilaihi Rajiun..

Dunia Islam meratapi pemergian Mujahid umat kala ini, Mukhlas, abangnya Amrozi serta Imam Samudra.

Mereka telah ditembak mati tepat jam 1.00 dinihari lewat Ahad yang lalu. Meski menghadapi kesulitan akibat proses perbicaran yang panjang, namun ketegaran mereka untuk terus dihukum mati mengkagumkan saya. Tarbiyah yang mereka terima mengeraskan hati mereka, dan terus tabah menempuh kematian sebegitu.

Saya bukan berpendapat mereka mati syahid dan segala kerja bom manusia menjadi halal. Kita mengaji melalui tok-tok guru kita bahawa perjuangan Islam adalah menegakkan kalimah Allah, tetapi bukan pada semua cara sama. Mungkin kita tahu istilah "Muwajahah Silmiyyah", dalam konteks berpolitik secara demokrasi hari ini, maka perjuangan Islam wajib ditegakkan atas ruang yang kita miliki. Konteks (waqi') Afghanistan, Palestin dan Iraq suasana nya berbeza. Wajar Mujahid di sana mengangkat senjata kerana itulah satu-satunya jalan menegakkan Islam. Membunuh jiwa tanpa ada sebab yang khusus adalah dilarang dalam Islam.

Bukan pembicaraan saya di sini menyentuh hukum jihad tersebut. Saya reserve kan dalam diri, mungkin juga mereka menjadi insan pilihan Allah. Siapa tahu! Media membesarkan mereka sebagai pengganas, tetapi kita belum kenal perilaku mereka ini.

Tetapi yang mengharukan saya bagaimana watak keras mereka dibentuk hasil tarbiyah yang kental yang mereka terima. Yakin mereka di jalan yang lurus, syahid sebagai jalan dan syurga menjadi matlamat hidup mereka.

Semoga roh mereka benar-benar ditempatkan sebagai para syuhada di jalan Allah, dan meletakkan kita sebagai insan yang berjuang istiqomah di jalan Nya.

No comments: