Saturday, July 4, 2009

KES PEMBANTU RUMAH DIDERA : RUPANYA MASIH ADA SISTEM PERHAMBAAN DI ERA MODEN!

Saya terharu mendengar dan melihat foto pembantu rumah didera. Siti Hajar, 33 adalah penganut agama Islam yang didera dan disiksa sehingga dipaksa memakan babi. Inikah bentuk kemanusiaan terhadap sesama insan?

Beliau bahkan tidak pernah menerima gaji sebanyak RM 500 sebulan sehingga dua tahun lamanya. apakah nilai kemanusiaan pada majikannya. Memang patutlah kerajaan Indonesia membekukan warganya menjadi pembantu rumah akibat dari kes seperti Siti Hajar ini. Beliau dan orang sepertinya (dulu Nirmala Bonat) wajar mendapat pembelaan selayaknya sebagai seorang hamba.

Meskipun ramai juga pembantu rumah yang curang dan khianat kepada majikannya (seperti kes pembantu rumah mendera anak majikan seperti dalam YouTube) kita tidak boleh jadikan pembantu rumah sebagai 'punching bag' atau tempat melepas geram. Saya kerap juga bertemu dengan rakan-rakan yang mengadu kejahatan pembantu rumah mereka. Ada yang lari dari rumah, ada yang menggoda suami orang, ada yang 'mengandung' hasil hubungan dengan rakan-rakan di luar, tidak kurang yang mendera anak majikan sendiri.

Namun ini bukan tiket untuk kita perlakukan apa sahaja kepada pembantu rumah. Ramai juga yang sangat setia, taat dan jujur dalam pekerjaannya. Nasihat saya, kepada teman-teman agar berbaik dan menyantuni pembantu rumah sebaiknya. Mereka juga punya hak untuk hidup dan merdeka seperti kita. Juga saranan saya agar pembantu rumah Islam biarlah bekerja di rumah majikannya yang Islam agar tidak timbul peristiwa seumpama Siti Hajar berulang.

No comments: