Sunday, July 12, 2009

MUHYIDDIN TAWAR RASUAH TERANG-TERANGAN KEPADA PENGUNDI MANEK URAI

Semalam dalam satu wawancara bersama wartawan, Muhyiddin secara terang-terangan menawarkan untuk membina jambatan bernilai RM 7 juta sekiranya UMNO-BN berjaya menakluk DUN tersebut. Janjinya ditaburkan tatkala kempen PRK DUN Manek Urai masuk ke pusingan terakhir, iaitu fasa har-hari terakhir kempen.

Soalnya, wajarkah beliau berkata begitu? Walaupun semua manusia kenal beliaulah Timbalan Perdana Menteri, tetapi menjanjikan sesuatu secara ugutan bukankah ia di luar akhlak dan adab sebagai sebuah kerajaan. Sebagai bapa (kerajaan), membina kemudahan untuk penduduk dan rakyat adalah tanggungjawab. Dalam erti kata lain, ia menjadi suatu kewajipan. Sang bapa tidak perlu mengugut anaknya untuk memberikan duit bekalan ke sekolah sekiranya anak menuruti kehendak ayahnya. Memberi duit bekal anak-anak ke sekolah adalah wajib, dan mengabaikannya beerti sang ayah telah mengabaikan tanggungjawab asasinya kepada anak-anak.

Dalam hal ini, menjanjikan ganjaran dengan ugutan, bukankah ia suatu rasuah? Mudahnya definisi ini diungkapkan dan difahami, tetapi kemana perginya SPRM ketika ini? Dalam isu lembu korban, isu kereta tinted dan beberapa kes kecil SPRM segera bertindak, tetapi dalam isu ini SPRM membatu dan mendiamkan diri. Takutkah?

Benarlah telahan ramai, bahawa Malaysia belum bebas mengamalkan sepenuhnya udara demokrasi yang tulen. sesiapa sahaja penjawat kerajaan yang berada di hierarki tertinggi pasti merasakan tekanan dan ancaman untuk bertindak sewajarnya, kerana di atasnya bergentayangan orang-orang politik elit yang berkuasa!

No comments: