Wednesday, July 8, 2009

PERJUANGAN PEJUANG BAHASA AKHIRNYA BERHASIL

Setelah bermandi keringat dan airmata, akhirnya kerajaan memutuskan untuk memnasuhkan PPSMI. Sebentar tadi tepat jam 2.35 petang, Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Menteri Pelajaran mengumumkan mulai tahun 2012, dasar Pengajaran dan Pembelajaran dalam Bahasa Inggeris terhadap Matapelajaran Sains dan Matematik akan dimansuhkan. Siap diberikan fakta betapa gagalnya dasar ini sejak diperkenalkan tahun 2003 sehingga kini.

Akhirnya perjuangan rakyat dan pejuang bahasa berjaya. Tidak sia-sia setiap diri turun ke jalan raya menjerit dan memekik agar dunia melihat betapa salhnya dasar ini kepada rakyat khususnya mereka yang tinggal di pedalaman. Amat manisnya mata yang dihujani dengan gas dan air asid tatkala dikejar FRU dalam perarakan tersebut. Ternyata politik baru yang dicetus rakyat berjaya memadamkan ego sebuah kerajaan tunggangan UMNO-BN.

Kini tersenyum puaslah sasterawan Negara Dato' A Samad Said, giranglah Pengerusi Gerakan mansuhkan PPSMI (GMP) Dato' Hassan Ahmad serta gembiralah Suhaizan Kaiat, Ketua Penerangan Pemuda PAS Pusat yang tidak jemu-jemu bercakap dan memperjuangkan PPSMI. Sekalung tahniah Dewan Pemuda PAS kerana berperanan sebagai saf depan dalam memperjuangkan pemansuhan PPSMI!

No comments: