Tuesday, July 21, 2009

ZAMBRY TERLUPA NAK TANYA FATWA MERAMPAS KERAJAAN PERAK SEBELUM TANYA FATWA NYALA LILIN

Menteri Besar kerajaan Perak yang haram, Dato' Seri Dr Zambry Abdul Kadir meminta ulama' PAS mengeluarkan fatwa berkenaan nyalaan lilin (candle light vigil) yang dibuat oleh Dato' Seri Nizar Jamaluddin, Menteri Besar Perak yang sah.

Sejak bila pula Zambry tahu nak merujuk ulama', dan mengiktiraf ulama' PAS? Dato' Seri Nizar Jamaluddin menyertai upacara memperingati mendiang Teoh dengan menyalakan lilin bersama pemimpin DAP. Adalah menjadi suatu simbolik dalam trend parti politik memperingati sesuatu yang telah hilang (seperti demokrasi yang telah mati, ISA yang zalim, serta sistem Pilihanraya yang kotor) bagi mengingatkan rakyat tentang kehilangan sesuatu yang berharga yang dijadikan acara (event). Dalam kes rampasan kuasa di Perak, rakyat turut berhimpun menyalakan lilin dengan acara yang sama sebagai simbolik kebebasan dan hak rakyat yang telah hilang.

Ia bukan upacara keagamaan, sekadar simbolik. Ia tidak ada kena mengena dengan mana-mana upacara atau adat keagamaan mana-mana agama. Ia sekadar 'event' (acara). Entahlah kalau selepas ini, ada terkait juga dengan acara agama.

Dalam kes Teoh Beng Hock yang mati secara misteri, rakyat menyalakan lilin menandakan sesuatu yang besar telah berlaku. Ia menimbulkan seribu pertanyaan yang misteri dan tidak terjawab. Justeru, antara salah satu acara untuk mengingati tragedi kematian misterinya, diadakan candle night vigil. Takkan nak bacakan al Fatihah pula pada mendiang!

Dato' Seri Nizar haadir sebagai salah satu acara penghormatan terhadapnya. Bahkan, ramai pemimpin PAS hadir di majlis pengebumiannya. Tidak ada salah dan canggahnya dengan agama kalau sekadar menziarahi mayat atau hadir ke majlis mengingatinya.

Zambry banyak bercakap mengkritik tindakan Nizar, tetapi beliau lupa pada dirinya sendiri. Cubalah mintak pandangan Dewan Ulama' PAS berhubung tindakannya merampas kerajaan Negeri. Apakah hukumnya dari sudut syarak, dan apakah hukum memakan duit hasil merampas kerajaan negeri yang sah. Kalau dari sudut perundangan negara sekalipun, jelas beliau telah melanggar perlembagaan, apatah lagi kalau rujuk kepada syarak.

Justeru, Zambry wajar diberikan cermin untuk beliau menilik dirinya sendiri. Dan banyak lagi kemungkaran yang jelas di depan mata untuk beliau tanyakan kepada Majlis Fatwa, barisan Mufti dan Dewan Ulama' PAS. Apakah hukumnya kes judi yang hari ini dihalalkan, kedai nombor ekor yang bermaharajalela, kedai menjual arak yang berterbaran, pusat maksiat dan pelacuran yang bersepah di mana-mana. Tanyalah dan dapatkan jawapannya..

No comments: