Sunday, July 19, 2009

SORAKAN OLD TRAFFORD TENGGELAMKAN STADIUM BUKIT JALIL

Perlawanan persahabatan antara pasukan Malaysia menentang Manchester United berakhir dengan keputusan tipis, 3-2. Ia seakan mengulangi keputusan satu pertandingan di MU, Manek Urai.

Pasukan Malaysia, walaupun kalah, bersorak seakan merekalah yang menang. Tentangan yang hebat menyaksikan dua gol berjaya dijaringkan oleh Amri Yahyah. Bukan senang membolosi pasukan antara yang terbaik di dunia. Sementara Manchester United, pasukan impian saya melengkapkan kemenangan bersahaja dengan jaringan Wayne Rooney, Nani dan Machael Owen.

Penonton berpusu-pusu masuk ke stadium menyaksikan perlawanan persahabatn ini. Bukan hendak menonton aksi Malaysia, tetapi lebih kepada menyokong Man Utd. Saya saksikan dari kaca TV 'penyokong' Man Utd lebih ramai dari penyokong pasukan tempatan. Apabila wartawan menebual beberapa penonton, mereka hanya mahu melihat pemain bintang dunia Man Utd beraksi. Tiada siapa yang mahu melihat pemain negara beraksi!

Agaknya kalau perlawanan ini hanya sekitar persahabatan antara Malaysia dengan negara jiran, berapa kerat yang mahu turun memberikan sokongan. Kenapa penonton Malaysia tidak ada sikap 'patriotik' menyokong pasukan kebangsaan? Jawabnya kerana prestasi pasukan Malaysia yang semakin merosot.

Sampai bilalah agaknya prestasi pasukan kebangsaan Malaysia akan meningkat? lebih mengharukan kalau menentang pasukan sekerdil Vietnam dan Myanmar sekalipun Malaysia belum tentu boleh menang. Jangan mengharaplah penonton Malaysia akan memenuhi stadium memberikan sokongan kepada pasukan kebangsaan, kalau persembahan pasukan kebangsaan terus-terusan dalam keadaan begini...

No comments: