Monday, March 23, 2009

KALAULAH NAJIB PUNYA MARUAH..

Heboh pulak media seluruh dunia berkaitan kes Najib. Semakin dekat pertabalan beliau sebagai PM, semakin kuat tekanan media antarabangsa. Mungkin ada 'orang dalam' di Malaysia yang membocorkan dan memperbesarkan isu Najib di dunia luar.

Kes Altantuya mendapat liputan yang meluas. Selepas akhbar Perancis, kini Time's Magazines (berpangkalan di UK), dan beberapa akhbar lain turut memuat kisah pembunuhan warga Mongolia itu. Entah apa dosanya, imej Malaysia menjadi busuk di peringkat antarabangsa. Dan yang menjadi mangsa adalah rakyat Malaysia.

Kita faham kalau imej Malaysia dibusukkan oleh mereka yang dengki terhadap kebangkitan Islam. Sepertimana imej negara merdeka Palestin yang dijajah, habis ditarahnya. Mereka menuduh Palestin dan Hamas sebagai pengganas. Memburukkan imej terhadap dunia Islam berlaku dimana-mana seperti Pakistan, Iraq, Iran, Arab Saudi dan lain-lain.

Tetapi menjadi malang ialah apabila rakyat Malaysia dan negara ini sendiri diburukkan oleh imej jahat, kejam dan keji. Ianya dilakukan oleh 'orang-orang' bakal Perdana Menteri Malaysia ke enam yang akan mengangkat sumpah beberapa hari lagi. Dunia antarabangsa tidak sudah-sudah mempersoalkan apakah keadilan di Malaysia masih tertegak dan apakah nasib yang menimpa keluarga Sharibuu Setev. Adakah beliau terbela dengan keputusan mahkamah Malaysia nanti.

Suatu ketika rakyat Malaysia dihormati. Bangsa Malaysia dan Melayu sebagai peribuminya sangat dikagumi sebagai bangsa yang sangat bersopan santun, lemah lembut, penuh beradat, dan berbudi bahasa. Mana-mana pelancong yang bertandang ke Malaysia pasti berpuashati terhadap layanan masyarakat setempat.

Namun kini suasanya berubah. Dengan kes berprofil tinggi seperti Altantuya ini, pelancong dimomokkan dengan keadaan keselamatan di Malaysia. Apakah Malaysia sudah menjadi negara yang tidak selamat dikunjungi dan menjadi negara mafia. Ini persepsi yang sudah terbina oleh masyarakat antarabangsa. Dengan pendedahan akhbar-akhbar Perancis, UK dan mana-mana negara lagi menunjukkan kredibiliti Malaysia semakin menjunam jatuh. Ia bagaikan mengiakan bahawa Malaysia adalah negara yang punah dari segi kemanusiaan dan keadilan.

Sedangkan kes pembunuhan Altantuya hanya melibatkan segelintir manusia yang tamakkan kuasa dan gilakan nafsu. Majoriti rakyat Malaysia tidak terlibat pun dengan kes ini. Tetapi oleh kerana pemimpin utamanya yang terlibat maka secara tidak langsung nama rakyat Malaysia menjadi mangsa.

Kes Altantuya semakin serius diperkatakan orang. Meskipun mahkamah menolak awal-awal lagi pembabitan Najib, ianya pasti melibatkan secara langsung dengan beliau. Walaupun beliau beriya menafikan dan sumpah tidak terlibat, tetapi apakah alasan apabila ribuan bahkan jutaan manusia lainya mempertikaikannya. Sehingga mahkamah turut diragui keadilannya. Dimana hendak disorokkan lagi wajahnya dan imejnya yang tercalar. Di mana-mana beliau pergi, rakyat mencebiknya. Belum pernah ada bakal pemimpin negara yang mendapat reputasi yang sangat buruk bukan setakat rakyatnya sendiri, bahkan di sleuruh dunia.

Tidak ada jalan selamat buat Najib melainkan beliau mesti berundur. Tidak perlu Najib memasang angan-angan untuk memimpin negara dalam keadaan krisis keyakinan rakyat kepadanya sangat rapuh. Di mana beliau akan sorokkan dirinya apabila ada kunjungan hormat pemimpin negara besar seperti Mongolia, atau mana-mana negara yang masih mempersoalkan penglibatan Najib dengan pembunuhan tersebut.

Najib perlu bertanggungjawab di atas apa yang terjadi. Mungkin bukan beliau pembunuhnya, tetapi beliau terlibat dalam kes ini. Dua orang UTK yang terlibat adalah pengawal peribadinya. Tidak mungkin mereka lakukan sesuatu tanpa arahan. lebih-lagi untuk membunuh. Manakala Razak Baginda adalah pemikir beliau. Tidak mungkin Razak Baginda boleh mengarahkan pengawal bosnya untuk membunuh. Dan tidak mungkin pegawai keselamatan boleh membunuh tanpa sebab dan arahan. Soalan yang sama akan berulang oleh mana-mana pengulas politik, siapa yang arahkan bunuh?

Tidak ada tempat buat Najib dalam arus politik negara. Beliau sendiri yang mencalar imej dan reputasi dirinya. Jalan selamat untuk beliau ialah berundur dan selesaikan dulu kes yang membabitkan beliau. Jika tidak selama itulah beliau terus akan diperkatakan orang. Buatlah apa pun rakyat sukar mempercayai beliau. Gula-gulakanlah sesiapa sahaja, sukar bagi pencinta keadilan menelan kepahitan ini. Kalau Najib punya maruah, beliau tidak akan meneraju Malaysia. Itupun kalau beliau masih ada maruah. Kalau tidak, itulah trend UMNO dulu. kini dan selamanya, Pekakkan telinga dari mendengar rungutan rakyat. Yang penting diri didahulukan. Dan mungkin kalau jalan inilah yang diambil, beliaulah Perdana Menteri yang terakhir dari UMNO!

No comments: