Wednesday, March 11, 2009

PAK LAH DAN ANWAR BERPAKAT RAHSIA?


Sedang Dato' Seri Najib Tun Razak membentangkan mini bajet berjumlah RM 60 bilion yang pastinya menggula-gulakan rakyat Malaysia buat seketika, tiba-tiba gempar suatu berita ada pertemuan sulit yang dirancang antara Pak Lah dan Anwar di Madrasah al Iman, Hulu Langat.

Laman-laman blog kecoh seketika apabila kedua pemimpin negara itu bertemu di bawah satu bumbung dan mengadakan pertemuan sulit enam mata. Macam-macam spekulasi timbul hasil dari pertemuan itu. Meskipun jadual asal Pak Lah hanya akan hadir keesokan harinya, dan hari ini adalah hari bertandangnya Anwar Ibrahim. Bukankah ini sudah cukup menimbulkan seribu satu persoalan? bukankah jadual Perdana Menteri itu padat dan disusun dengan rapi sepanjang mingguan dan bulanannya. Bagaimana boleh jadual ke Madrasah Al Iman dapat dipercepatkan dari jadual asalnya.

Seorang negarawan dalam apa pun tindakan akan mendapat publisiti. Sudah pastilah akan timbul syak kalau Pak Lah sengaja hadir ke majlis yang dihadiri oleh musuh politiknya. Pasti akan timbul pelbagai kisah dan cerita yang ditokok tambah oleh para pengulas politik bagi menghangatkan iklim politik negara.

Bagi Najib sudah tentu pertemuan ini meresahkan dirinya. Tidak sampai sebulan lagi beliau akan ditabal selaku orang paling berkuasa di Malaysia. Jawatan Presiden UMNO sudah digenggaman, hanya tinggal majlis rasminya sahaja dalam beberapa minggu ini. Inilah masa yang sangat mendebarkan bagi Najib. Ibarat si anak dara yang menanti malam pertama di majlis perkahwinannya. Macam-macam boleh berlaku dalam tempoh ini. Macam-macam 'dugaan' telah ditempuhnya dengan 'sabar'. Beliau berjaya membuktikan kemampuannya dengan menawan Perak. Beliau pun telah banyak menempatkan orang-orangnya di posisi strategik sampai ke 'tingkat 4' pun berjaya ditawannya. Dan lagi lebih manis apabila berjaya membentangkan bajet mini 'mesra rakyat'. Semua sudah dihadapinya.

Anwar pula dalam sikap penafian. Biasanya orang politik begitulah sifirnya. Bila dinafikan maknanya jadi betullah tu. Kalau diiyakan beerti hanya kata-kata politik semata. Seperti dalam isu 16 September. Beliau beriya-iya menyatakan akan berlaku 'lompat' parti oleh ahli parlimen BN dalam masa terdekat. Hakikatnya yang diketahui hanya SAPP sahaja yang bernai lompat, manakala yang lain menyepikan diri. Ertinya Anwar berteriakkan politik retorik semata-mata kala itu bagi menimbulkan riuh dan tidak yakin BN pada MP nya sendiri. Sedangkan hakikatnya tidak berlaku apa pun. Sebaliknya orang-orang PKR dan DAP pula yang melompat di Perak.

Berbalik kepada isu pertemuan enam mata antara Pak Lah, Anwar dan Syeikh Mahmud al-Majzub hari ini. Anwar berkeras menafikan. Mungkin kita dapat meneka apakah rancangan disebalik pertemuan itu kerana teori politik yang saya lontarkan tadi.

Apapun, kalau betul terjadi seperti yang diharapkan (Pak Lah tidak jadi serah kuasa kepada Najib atau Pak Lah serah kuasa kepada Anwar) maka kita wajar bersyukur. Biarlah seketika negara dipimpin oleh seorang yang lemah tetapi boleh bertoleransi dan bertolak ansur daripada diberikan amanah besar ini kepada seorang rakus yang zalim. Najib banyak kisah dibelakangnya yang sukar diterima oleh rakyat Malaysia bahkan di peringkat antarabangsa. Namanya terpalit kotor bersama isu Altantuya yang sukar dipadamkan. Biarlah Pak Lah memimpin sepenggal lagi asalkan negara terus aman daripada memberikan kepada Najib yang mampu menghuru-harakan negara dalam sekelip mata. Semoga doa rakyat dan Syeikh Mahmud al Majzub menjadi kenyataan. Ketahuilah Allah bersama orang-orang yang benar.

No comments: