Wednesday, March 25, 2009

MAJLIS PERHIMPUNAN PARA 'RETORIS' SUDAH BERLANGSUNG

UMNO memulakan tirai Himpunan Agungnya semalam dengan Perasmian oleh Timbalan Presidennya, Najib Tun Razak. Ucapan berapi-api Najib menggambarkan beliau seorang yang 'ambitious', bercita-cita besar ataupun bernafsu besar terhadap dunia politik.

Umum mengetahui saat beliau untuk menaiki takhta Perdana Menteri sudah tiba. Hanya beberapa hari dan menunggu detik simbolik sahaja untuk pengisytiharannya. Belum apa-apa lagi beliau sudah menjelmakan tindakan-tindakan ekstrim beliau terhadap pembangkang. Penduduk kampung di Kedah sudah mula merasa penangan gas bom pemedih mata dan semburan asid FRU yang dulu hanya boleh dirasai dalam siri demonstrasi di Kuala Lumpur.

Ucapan beliau dalam majlis perasmian sayap-sayap parti (Pemuda, Wanita dan Puteri) nampak bersemangat dan penuh nasihat. Hakikatnya orang yang memberi nasihat dan lantang bersemangat itu jauh beza dari 'fizikal' dan penampilan dirinya. Antara yang dilantangkan ialah perlunya UMNO memilih pemimpin yang bersih dari sebarang dosa rasuah. Siap ada lalakan supaya jangan memilih pemimpin yang terjerat oleh dosa rasuah. Ulasan saya: sejak bila UMNO bersih dari rasuah? Mana pemimpin yang sedang bertanding sekarang tidak terlepas dari politik wang. saya cabarnya, supaya kemukakan bukti mana-mana pemimpin UMNO yang naik ke jawtan MT tanpa sebarang pergantungan kepada politik wang.

Kemudian beliau mengajak perwakilan memilih pemimpin yang kompeten. Ulasan saya : adakah beliau sendiri kompeten dan berintegriti. Maruah dan kredibiliti beliau sendiri sedang diperkatang orang, bukan setakat rakyat Malaysia bahkan di peringkat antarabangsa. Adakah beliau layak menerajui negara dalam keadaan imej beliau yang bersepah busuknya.

Sempat pula beliau menyeru UMNO supaya kembali kepada Islam. Soalnya, apakah bezanya parti UMNO dengan parti Islam? Apakah dasar UMNO? slogan UMNO dulu, kini dan selamanya tetap terpahat dalam diri mereka. Sejak penubuhannya, UMNO tetap nasionalis. Sekarang ditambah dengan sekularis. Kedua-dua idealisme jauh bezanya dengan Islam. Lihat pula dasar UMNO. Siapa yang mereka perjuangkan. Umat Islam atau hanya umat Melayu? Lihat pula perlembagaannya, dan siapa pemimpin di depan dan belakangnya. Wajarkah mereka bercakap mereka perjuangkan ISlam, sedangkan terang-terangan mereka menentang Islam. Terlalu berjela untuk dijelaskan apakah maksud penentangan Islam ada pada UMNO.

Najib dengan berapi-api dengan menjanjikan perubahan pada pucuk pimpinannya. Beliau mahukan saf yang rapat dan bekerja dengan beliau. Kali ini beliau bercakap benar. benar dalam kata-kata dan tindakan. Belum sempat menaiki takhta beliau telah kotakan janji. Habis berserabut negeri Perak dikerjakannya. hampir semua institusi negara termasuk Istana diperkudakan. Betullah janji beliau untuk melakukan perubahan dan Perak mangsa pertama perubahan radikal beliau. Kemudian dibalunnya pengundi dan penduduk kampung Bukit Selambau dengan gas pemedih mata dan air asid. Dosa mereka hanya kerana hadir mendengar ceramah. Perubahan lain ialah dengan menggantung permit Harakah dan Suara Keadilan selama 3 bulan. Ini baru perubahan ekstrim. Baik untuk UMNO, Tidak baik untuk pembangkang dan rakyat seluruhnya.

Banyak lagi inti ucapan beliau yang bersemangat diselang seli dengan tepukan gemuruh para pengampu. Sesekali saya tergelak sedikit melihat gaya perbahasannya yang nampak macam bersahaja. Diucapkan sebegitu rupa seakan-akan beliau tidak pernah berdosa kepada mana-mana pihak. Seolah-olahnya yang perlu berubah adalah rakyat dibawahnya dan beliau tidak perlu lakukan apa-apa perubahan pada dirinya. Yang disalahkan adalah pembangkan dan pengkritik manakala beliau bebas dari sebarang kesalahan.

Inilah UMNO yang retorik. Cakap tak serupa bikin atau bikin tak serupa cakap. Ibarat ketam yang menyalahkan anaknya berjalan senget, sedangkan dia sendiri berjalan tidak betul. Dan retorika ini berlangsung sejak sekian lamanya. Hari ini mereka bersidang kembali, dengan hamburan ayat-ayat retorik dan tidak jejak bumi nyata. Selamat bersidang Para retoris!

No comments: